Marcin Albania, Bałkany

ALBAŃSKI POGRADEC, CZYLI ALBAŃSKIE JEZIORO OCHRYDZKIE TAKŻE JEST PIĘKNE

Pogradec
Albański Pogradec – zachód słońca nad jeziorem Ochrydzkim

Jezioro Ochrydzkie jest kojarzone przede wszystkim z Macedonią, ale nie należy zapominać, że 1/3 jego powierzchni znajduje się na terytorium sąsiedniej Albanii. Głównym miastem po drugiej stronie granicy jest 30 tysięczny Pogradec – największa miejscowość wypoczynkowa w tej części krainy orłów. Jest ona położona ok. 40 km od Korczy i ponad 100 km od Tirany.

Może być bardzo ciekawą alternatywą na spędzenie kilku dni wobec Ochrydu. My będąc w Ochrydzie nie mogliśmy się oprzeć pokusie aby urządzić sobie całodzienny wypad na albańską stronę i samemu przekonać się, przynajmniej chwilowo, ile jest prawdy w stereotypowym wyobrażeniu o Albanii w głowie przeciętnego Polaka.

Mając w pamięci obrazy w stylu: bunkry, osiołki, bieda, trzeci świat czy chaos i albańskie zasady ruchu drogowego byliśmy strasznie ciekawi jak to będzie na żywo. Aby dostać się z Ochrydu do Albanii musieliśmy wyruszyć porannym autobusem „Galeb” Ohrid do Świętego Nauma. Przejazd trwa około godzinę, cena biletu to 110 denarów. Było już od rana bardzo gorąco, gdy dotarliśmy na miejsce zaczęła się najtrudniejsza część wycieczki –  mianowicie ze wsi ani do posterunku granicznego ani do miasteczka Pogradec nie kursuje komunikacja publiczna. Jest to dobre parę kilometrów, a w internecie nie znaleźliśmy jasnej odpowiedzi jak najszybciej pokonać tę odległość.

Należy wejść do kompleksu klasztornego, najlepiej posiłkując się jakąś mapą z GPS, przejść ścieżką w górę obok małej cerkwi i w ten sposób wyjdziemy praktycznie przed samym macedońskim posterunkiem granicznym. Po drodze jest jakaś nieczynna baza wojskowa, jednak nie należy próbować dokonywać skrótu tamtędy. Bramy wyjściowe są zaspawane. Samo miejsce jest spokojne i leniwe, a celnicy mili. Dostajemy pieczątkę i idziemy przez około 100 metrowy pas ziemi niczyjej i docieramy do albańskiej strażnicy. Tu równie spokojnie, sympatycznie i na luzie. Dobrym wyjściem podobno jest złapanie stopa – według relacji internetowych nie ma z tym problemu.

Po kolejnych kilkuset metrach docieramy do wsi Tushemisht, dokąd, o czym mało kto wie, kursuje regularnie nieoznaczony busik z Pogradec. Po prostu dochodzimy do pierwszego sklepu i tam sobie czekamy, próbując zapytać kogoś o furgon Pogradec. Cena to 50 leków ( ok. 1,5 zł ) i nie musimy iść piechotą 5 km.

My dalej udaliśmy się do Korczy, natomiast w samym mieście praktycznie od granicy macedońskiej rozciąga się pas piaszczystych plaż, a przy nich ośrodków wypoczynkowych, hoteli oraz restauracji. W drodze powrotnej zawitaliśmy do jednej z nich – w środku wyglądała super, stylizowana na amerykański bar z lat 60. Zobaczyliśmy, że w menu nie ma cen, więc spodziewaliśmy się… wiadomo czego. Przezornie zamówiłem kawę americano, a Bartek zwykłą. Okazało się, że moja była najdroższa w menu, kosztowała…100 leków (3 zł). Głupio mi było i wziąłem jeszcze pepsi za 70 (2 zł) .

W samym mieście Pogradec nie ma chyba absolutnie nic ciekawego – żadnych zabytków – atrakcją jest albański klimat sam w sobie oraz a może przede wszystkim plaże i woda.

W międzyczasie rozpętała się burza nad wodami jeziora, więc mogliśmy zaobserwować i nagrać spektakl na wodzie:

Następnie zaczęliśmy zbierać się w drogę powrotną do Macedonii. Udaliśmy się w miejsce, gdzie przyjechaliśmy rano i złapaliśmy tego samego nieoznaczonego, busika. Widząc nas kierowca zaproponował, że za 100 leków zamiast 50 (3 zł) podwiezie nas na sam posterunek graniczny, na co ochoczo się zgodziliśmy.

Sama Albania bardzo nam się spodobała i wcale nie czuliśmy się jak w trzecim świecie czy w kraju niecywilizowanym. Rzeczywiście było trochę więcej śmieci i zaraz nas na tamtejszej ziemi przywitał bunkier, ale bez przesady. Wyglądało to na bardzo fajną zapowiedź następnych 10 dni w tym kraju.

Pogradec – informacje praktyczne

• Jak dojechać do Pogradeca? Rozkład jazdy autobusu z Ochrydu do Świętego Nauma:
Z Ochrydu do Sveti Naum Ze Sveti Naum do Ochrydu
Odjazdy6.15**, 6.30*, 8.30, 11.30, 13.30, 15.30, 18.307.07**, 7.20*, 9.20, 12.20, 14.20, 16.20, 19.20
Czas jazdyok godzinyok godziny
Cena110 MKD110 MKD
Uwagi* kurs w dni wolne
** kurs w dni robocze
* kurs w dni wolne
  • Dalej postępujemy wg instrukcji w tekście, natomiast w Pogradec busiki do Korczy i z powrotem do granicy kursują z małego placyku obok deptaka, przy supermarkecie i stacji benzynowej. Nie mają rozkładu jazdy i pojazd jedzie kiedy uzbiera odpowiednią ilość pasażerów. Często też nie posiadają tabliczki z kierunkiem, a kierowca po prostu ogłasza gdzie się udaje.

Pogradec na filmie (PLAY)

Pogradec galeria zdjęć (KLIK)

Jeżeli podobał Ci się ten wpis i chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂