Kolej oraz transport i komunikacja w Azerbejdżanie — jak podróżować po krainie wiecznego ognia?

Facebooktwittergoogle_plus
Nowoczesny wagonik miejskiego funikulara w Baku
Nowoczesny wagonik miejskiego funikulara w Baku
W naszym kolejnym i przedostatnim wpisie z Azerbejdżanu przedstawię sobie oraz Wam zagadnienia związane z koleją w Azerbejdżanie, oraz transportem publicznym w tym kraju Zakaukazia. W moich wcześniejszych artykułach dowiedzieliście się, jak wygląda kolej i transport w Gruzji, a także jak podróżować po Armenii.

 

Dziś opracowałem przewodnik, która mam nadzieję będzie ogromną pomocą dla wszystkich, wybierających się do największego i najbogatszego kraju na Kaukazie. Wprawdzie byłem tam dopiero po raz pierwszy i tylko 4 dni a 5 nocy, to postarałem się zebrać jak najwięcej informacji. Baku stolica Azerbejdżanu w centrum robi najlepsze wrażenie ze wszystkich stolic byłego ZSRR, spośród tych, które ja widziałem. Znacznie lepsze niż Erywań oraz Tbilisi. Dworzec kolejowy jest przepiękny, system komunikacji miejskiej fajny i sprawny, miasto urocze, zadbane i przypominające prawdziwy Dubaj nad Morzem Kaspijskim. Tutaj zbierałem informacje do artykułów, które zamierzam poszerzyć i zweryfikować w październiku, kiedy odwiedzę kraj ponownie, tym razem na tydzień.

 

Kolej w Azerbejdżanie 

 

Kolej w Azerbejdżanie będzie pierwszym zagadnieniem, jakie Wam chciałbym przybliżyć na temat podróżowania po tym kraju. Jest to temat zapewne dość egzotyczny i w porównaniu do Gruzji i Armenii jeszcze nie tak dokładnie rozpracowany. My mieliśmy okazję z usług azerskich kolei korzystać tylko raz, jadąc nocnym pociągiem Baku-Tbilisi. Miałem zamiar wybrać się także nocą z Baku do Szeki, ale pogoda pokrzyżowała te plany. Odwiedziłem za to dworzec w Baku dwukrotnie, zapoznałem się z rozkładem jazdy na cały kraj, kupiłem bilet w kasie biletowej na wspomniany wcześniej pociąg i zebrałem bardzo dużo informacji także ze stacji autobusowej.

Pociąg Tbilisi-Baku-Tbilisi

Tak, jak już wspomniałem, z Azerbejdżanu wracaliśmy nocnym pociągiem do Tbilisi. Był to świetny pomysł a sam skład nas bardzo pozytywnie, zaskoczył. Azerskie wagony wprawdzie z zewnątrz nie prezentują się zbyt okazale, to jednak w środku czyściutko, ładnie i bardzo przyjemnie. My jechaliśmy w 2 klasie w wagonie kupe, gdzie mamy cztery miejsca sypialne w przedziale. Łóżka są wygodne, wagony chyba jakoś wyciszone i nigdy tak dobrze mi jeszcze sypialnym wagonem w żadnym kraju byłego ZSRR się nie jechało. Zdecydowanie polecamy, tym bardziej że jedna z naszych Czytelniczek, Pani Julia poinformowała nas na fejsbooku, że klimatyzacja w lecie działa sprawnie. Dziękujemy za tę wiadomość. Bilety w sezonie wakacyjnym warto zakupić kilka dni wcześniej, możemy to zrobić także przez internet na stronie azerskich kolei. Otrzymujemy pdf, który potem wymieniamy na bilet w kasie w Baku.

Azerskie koleje robią bardzo dobre wrażenie i śmiem twierdzić, że są najlepsze na całym Zakaukaziu. Stan infrastruktury kolejowej może nie jest oszałamiający, jednak petromanaty umożliwiają duże, jak na ten rejon świata, inwestycje w mój ulubiony środek transportu. Wrażenie robi zdjęcie obecnego prezydenta na stronie głównej azerskiego przewoźnika kolejowego, świadczące że kolej w Azerbejdżanie jest dla głowy państwa powodem do dumy.

Dworzec kolejowy w Baku robi ogromne wrażenie. Takiej poczekalni dworcowej na wysoki połysk nie widziałem do tej pory jeszcze nigdzie. Czysto, marmury, światło i szkło. Bardzo fajna i przyjemna część restauracyjna, nowoczesne kasy biletowe, automatyczne skrzynki do przechowywania bagaży. Kupno biletu do Tbilisi także było bezproblemowe. Żałuję, że nie udało mi się jeszcze przejechać gdziekolwiek po kraju, mam nadzieję jednak, że zebrany i przedstawiony poniżej pakiet informacji, okaże się w miarę wystarczający dla Czytelników planujących podróż drogą żelazną po i do krainy wiecznego ognia.

 

Kolej w Azerbejdżanie — najważniejsze informacje dla podróżnych

 

  • Koleje Azerbejdżanu posiadają najlepszą i najciekawszą stronę internetową na całym Zakaukaziu. Azərbaycan Dəmir Yolları obejrzycie sobie pod linkiem w jeżyku azerskim. Można pooglądać na slajderze fotki prezydenta: a to na tle nowych pociągów Stadlera, a to otwiera nową poczekalnie Baku;
  • Znacznie bardziej użyteczna będzie wersja anglojęzyczna. Strona ma funkcję zakupu biletów przez internet. Aby jego dokonać, musimy w dość prosty sposób się zarejestrować. Dokumenty przewozowe możemy kupić do 10 dni naprzód. Podczas 6-stopniowego procesu jesteśmy bardzo łatwo prowadzeni przez moduł. Na końcu odbieramy plik pdf, który pokazujemy w kasie i wymieniamy go na standardowy bilet. Podobno płatności polskimi kartami przechodzą bez większych problemów;
  • Rozkład jazdy wszystkich pociągów na terenie Azerbejdżanu możemy sobie przeglądać TUTAJ – KLIK i nie jest to zbyt czasochłonna lektura. W komunikacji wewnętrznej kolej w Azerbejdżanie uruchamia 14 par pociągów dalekobieżnych, w komunikacji międzynarodowej jedną parę pociągów do Tbilisi, kursującą codziennie oraz w określonych datach składy do Kijowa, oraz Moskwy;
  • Rozkład jazdy oraz cennik za bilety dla połączenia Baku-Tbilisi-Baku przygotowałem dla Was i dla siebie w tabelce, a w kolejnych za połączenia do Moskwy, Charkowa, Wołgogradu oraz w relacjach wewnętrznych. Nie ma sensu, żebym wypisywał wszystkie możliwe relacje, ma to Wam tylko przybliżyć, z jakimi wydatkami możecie liczyć się, podróżując pociągiem po kraju. Jedno jednak mogę powiedzieć: bilety są naprawdę tanie;
RelacjaTbilisi-BakuBaku-Tbilisi
Odjazd20.3520.40
Przyjazd08.5008.55
CenyPłackarta ok. 23 AZN (51 zł), kupe ok. 33 AZN (74 zł), SV ok. 56 AZN (125 zł)
UwagiPociąg notuje notoryczne i standardowe opóźnienia. Cena może nieznacznie się różnić w zależności od tego kiedy kupimy bilety i dnia, w którym będziemy jechać.
Ceny za pociągi z Baku do:MoskwyCharkowaTbilisiWołgogradu
Odległość2200 km1766 km584 km1229 km
Płackarta (III klasa)185 AZN (415 zł)165 AZN (370 zł)23 AZN (52 zł)115 AZN (258 zł)
Kupe (II klasa)256 AZN (575 zł)233 AZN (523 zł)33 AZN (74 zł)157 AZN (353 zł)
SV (I klasa)495 AZN (1114 zł)56 AZN (126 zł)296 AZN (665 zł)
Ceny za pociągi z Baku do:AstaryGandżySzekiBalakanu
Odległość283 km367 km298 km396 km
Płackarta (III klasa)6.95 AZN (15 zł)7.63-10.12 AZN (17-22 zł)7.63 AZN (17 zł)8.99 AZN (20 zł)
Cupe (II klasa)9.99 AZN (22 zł)12.69-16.81 AZN (27-36 zł)12.69 AZN (27 zł)14.05 AZN (31 zł)
SV (I klasa)20-27 AZN (44-60 zł)20.34 AZN (44 zł)22.67 AZN (50 zł)
UwagiCeny za bilety mogą nieznacznie się różnić, w zależności od dnia wyjazdu i tego na ile wcześniej je kupimy.
  • Stacja kolejowa w Baku jak już wcześniej wspominałem robi najlepsze wrażenie na całym Zakukaziu. Znajdziemy tam kilka restauracji, kasy biletowe z systemem numerowanej kolejki (tak jak w Tbilisi), automatyczne schowki bagażowe (cena to 2 AZN za 4 godziny), sleepboxa oraz chyba wszystko, co niezbędne dla podróżnych;
  • Składy kursujące relacjach krajowych są złożone z typowych, sowieckich wagonów. Prawdopodobnie standard jest dużo gorszy niż pociągu do Tbilisi. Nie jestem w stanie osobiście się na ten temat wypowiadać, gdyż dopiero w październiku zamierzam wybrać się do Lenkoranu i Szeki korzystając z nocnych połączeń ze stolicy kraju;
  • Bilety na te relacje podobno są zawsze dostępne, nawet w dniu odjazdu. Reguła ta rzecz jasna nie dotyczy okresu letniego, wtedy warto o naszą podróż zadbać jednak  trochę wcześniej;
  • Niekiedy dworce kolejowe są dość sporo oddalone od centrum miast. Wtedy musimy skorzystać z usług taksówek lub marszrutek.
  • Wkrótce, bo już od sierpnia ma zacząć kursować z kilkuletnim opóźnieniem długo zapowiadany pociąg Baku-Tbilisi-Kars-Ankara. My widzieliśmy już przybyłe świeżutko ze Szwajcarii wagony sypialne do obsługi tego połączenia i naprawdę robią wrażenie. Rozkład jazdy jeszcze nie został udostępniony, jednak w rosyjskojęzycznych źródłach wyczytałem, że podróż ma trwać 40 godzin a bilety będą kosztować od 97 AZN (218 zł) w przedziale 4-osobowym do 200 AZN   (450 zł) za 1 klasę;
  • Jeżeli chodzi o fotografowanie dworców oraz pociągów podobno jest zabronione tak samo, jak w bakijskim metrze. Na początku robiłem zdjęcia na peronach stołecznego dworca cichaczem i z ukrycia, kiedy zobaczyłem dwóch z niczym nieukrywających się Rosjan, także wyjąłem aparat i zacząłem focić. Być może w stolicy trochę wyluzowali z tym, jednak gwarancji żadnej dać nie mogę, że obejdzie się bez kłopotów;
  • Wyraźnie widać, że w ostatnich latach Azerbejdżan naprawdę sporo w kolej zainwestował, zarówno jeśli chodzi o infrastrukturę jak i pociągi. Kolej w Azerbejdżanie robi najlepsze wrażenie na Zakaukaziu;
  • Na koniec zachęcam Was do przeczytania artykułu o azerskiej kolei na najlepszym blogu o tematyce kolejowej. Znajdziecie tam bardzo ciekawe informacje o kolejce dziecięcej w Baku, inwestycjach kolejowych w kraju, nowym dworcu w stolicy oraz pociągu ASAN QATAR. Ponadto możecie u Pana Dariusza oczekiwać najnowszych wieści w sprawie pociągu Baku-Ankara. 

 

 

Autobusy w Azerbejdżanie, czyli komunikacja samochodowa

 

Komunikacja autobusowa w Azerbejdżanie także zrobiła na nas pozytywne wrażenie. Po przekroczeniu granicy na przejściu Красный мост (Czerwony Most) spodziewaliśmy się, zgodnie z informacjami z przewodników, marszrutek do Baku. Tymczasem oprócz cinkciarzy i taksówkarzy, zaatakował nas także kierowca najprawdziwszego autobusu, jadącego do stolicy za 10 AZN (22 zł). My zdecydowaliśmy się na współdzieloną taksówkę płacąć 15 AZN (33 zł) od łba, jednak autokar zrobił z zewnątrz na mnie zupełnie pozytywną impresję. Po drodze przez cały kraj mijaliśmy regularnie najprawdziwsze autobusy w przeróżnych relacjach. Jest to dość zaskakujące, ponieważ spodziewałem się tylko marszrutek tak jak na Ukrainie, w Gruzji i Armenii. Po kraju podróżować w ten sposób jeszcze nie było mi dane, jednak udałem się na bakijski avtovağzal (dworzec autobusowy), celem wykonania dokładnego researchu. Okazało się, że pojazdy kursują bardzo często w relacjach krajowych, w kierunku zaskakujących destynacji w kursach międzynarodowych a bilety są naprawdę tanie.

W tych ostatnich dojedziemy z nadkaspijskiej stolicy nie tylko do miejsc raczej oczywistych, takich jak Tbilisi czy Batumi. Są także połączenia w kierunku Stambułu, Teheranu, Moskwy, Kazania, Samary, Niżnego Nowogrodu czy Nachiczewanu. Pojazdy może nie wyglądają na najnowocześniejsze, jednak podobno mają klimatyzację i prezentują zdecydowanie wyższy komfort podróży, niż marszrutki. Wszystkie informacje, jakie udało mi się zebrać, umieszczam w poniższym podstawowym ich zestawieniu.

Komunikacja autobusowa w Azerbejdżanie – najważniejsze informacje dla podróżujących

 

  • Największym dworcem w kraju jest rzecz jasna bakijski avtovağzal. Położony dość daleko od ścisłego centrum, jest połączony z miastem nową, jednostacyjną nitką metra. Zatem za pomocą podziemnej kolei dojedziemy tam bez większych problemów;
  • Terminal wygląda całkiem fajnie z zewnątrz, jednak w środku to plątanina korytarzy, sklepików, stoisk handlowych, robiąca już znacznie gorsze wrażenie, niż centralna stacja kolejowa;
  • Samo pojawienie się obcokrajowców w jego pobliżu sprawiło, że staliśmy się obiektem bardzo głośnego zainteresowania rezydujących tam taksówkarzy. Jednak jak już wcześniej wspomniałem, metro nas (WAS) dowiezie, gdzie trzeba;
  • Rozkład jazdy oraz ceny biletów z Baku możecie sobie przeglądać na bardzo staro wyglądającej stronie internetowej bakijskiej stacji autobusowej TUTAJ – KLIK. Mam wrażenie, że chyba nie wszystkie kursy zostały ujęte, jednak w poszukiwaniu cen i godzin stronka będzie dla Was i dla mnie niesamowicie pomocna. Po zarejestrowaniu się, można nawet kupić bilety elektronicznie;
  • Przykładowe tabelki z cennikami za wybrane przeze mnie relacje krajowe oraz międzynarodowe umieściłem poniżej. Drogo rzeczywiście nie jest, a 40 AZN (90 zł) do Teheranu czy 6.5 AZN (15 zł) do Lenkoranu kusi, aby w tamte rejony się wybrać:

Ceny za autobusy z Baku do:Astary BalakanGanjiLenkoranu
Odległość317 km441348272
Cena7.60 AZN (17 zł)10.60 AZN (24 zł)8.40 AZN (19 zł)6.50 AZN (15 zł)
UwagiCeny zbierane a aktualne na MAJ 2019 ROKU

Ceny za autobusy z Baku doBatumiStambułuKazaniaKijowa
Odległość955 km2218 km2273 km2184 km
Cena40 AZN (90 zł)100 AZN (225 zł)100 AZN (225 zł)100 AZN (225 zł)
Uwagi+ 4 AZN (9 zł) bagaż+ 15 AZN (34 zł) bagaż+ 10 AZN (25 zł) bagaż+ 10 AZN (25 zł) bagaż

Ceny za autobusy z Baku do: LagodekhiMoskwyNachiczewanuTeheranu
Odległość410 km2200 km740 km790 km
Cena14 AZN (32 zł)100 AZN (225 zł)25 AZN (56 zł)40 AZN (90 zł)
Uwagi+ 1,40 AZN bagaż (3 zł)+ 10 AZN bagaż (23 zł)+ 2.50 AZN bagaż (5,60 zł)+ 4 AZN bagaż (9 zł)

  • Baku jest znacznie lepiej skomunikowane z innymi ośrodkami kraju właśnie komunikacją samochodową niż koleją. Niestety, pociągi to przeważnie jedno lub dwa nocne połączenia a w przypadku autokarów i marszrutek, jeżdżą one bardzo często przez cały dzień. Idealnym przykładem może być Szeki, skąd do stolicy mamy tylko jeden nocny pociąg a marszrutki w ciągu dnia nawet co pół godziny. Podobnie jest z innymi miastami;
  • Niestety, do przepięknej wioski Xinaliqpołożonej w sercu azerskiego Kaukazu, transport publiczny podobno nie kursuje. Należy udać się do miasta Quba i tam negocjować dalszy transfer w góry. Cena 40-50 AZN za samochód wraz z 4-godzinnym postojem na miejscu uchodzi za uczciwą i tak też zamierzam samemu w październiku zrobić;
  • Starusieńki (bo z 2013 roku) przewodnik Pascala wspomina o marszrutce wyruszającej z Quby do Xinaliq ok 14 sprzed hotelu o tej samej nazwie a wracającej dnia następnego o 7 rano. Niestety nigdzie nie znalazłem potwierdzenia tej informacji, więc traktuję ją czysto hipotetycznie;
  • Rosyjskojęzyczne fora internetowe nie polecają autobusu Tbilisi-Baku-Tbilisi, ponieważ w przypadku niewystarczającej dla opłacalności kursu ilości pasażerów, zostaniemy wysadzeni na posterunku granicznym po gruzińskiej lub azerskiej stronie i pozostawieni sami sobie. My nie rekomendujemy jego także, zdecydowanie lepiej skorzystać z nocnego pociągu bądź dojazdu kombinowanego;

 

 

Jak dojechać do Azerbejdżanu ?

 

 

W naszej opinii najlepszym sposobem i zarazem najtańszym jest przylot do Gruzji i dalsza droga lądem do krainy wiecznego ognia. Jeżeli mamy mało czasu a sporo gotówki możemy próbować lecieć z przesiadkami normalnymi liniami lotniczymi, jednak wtedy koszty naszej podróży bardzo wzrosną. Pewnym wyjściem są bezpośrednie połączenia wizzaira z Budapesztu do Baku, jednak trzeba w jakiś sposób dostać się do stolicy Węgier. Tanio dolecimy tam na razie z landrynką tylko z Warszawy. My wybraliśmy następujący sposób – przybyliśmy z Katowic do Kutaisi za 88 zł osoba. W stolicy Imeretii byliśmy wieczorem. Przenocowaliśmy i zdecydowaliśmy, że spróbujemy przedostać się cały dzień z Kutaisi do Baku a wrócimy nocnym pociągiem Tbilisi-Baku-Tbilisi. O 8 rano wyjechaliśmy marszrutką do stolicy Gruzji. Po 3 godzinach z hakiem byliśmy na stacji metra Didube. Stamtąd przedostaliśmy się metrem na dworzec kolejowy. Tam, na placu przed budynkiem stacyjnym, na samym końcu po naszej lewej stronie, odjeżdżają mniej więcej co godzinę marszrutki do Czerwonego Mostu.

Красный мост będzie tym miejscem, gdzie wylądujecie wysiadając z busika. Gruziński terminal graniczny jest piękny, ładny i nowoczesny. To Europa pełną gębą. Formalności, jak na każdym gruzińskim przejściu granicznym, są miłe, szybkie i bezproblemowe. Po azerskiej stronie za to zaskoczył nas całkiem spory tłumek kłębiących się ludzi. 95% z nich to byli przygraniczni handlarze, czyli popularne i znane np. z Medyki, mrówki. Na szczęście azerscy pogranicznicy szybko nas wypatrzyli i kazali przejść do przodu.

Po wyjściu z terminala dopadł nas (dosłownie) dziki tłum taksówkarzy, cinkciarzy, kierowców vanów oraz autobusów. Wymieniliśmy (po niekorzystnym kursie) lari na manaty i udaliśmy się w poszukiwaniu transportu do Baku. Transfer sam nas znalazł pod postacią vana na 5 osób za 15 AZN od łba (trochę ponad 30 zł) i czekało nas 500 km drogi. Azerscy kierowcy szaleją znacznie mniej, niż gruzińscy i po 6 godzinach, około 22 dotarliśmy na miejsce. Szybko poszliśmy spać. Autobus kosztuje 10-12 AZN (22-25 zł), ale jedzie dłużej, natomiast taksówki życzą sobie 40 AZN za pojazd (88 zł). Droga jednak była bardzo męcząca i do Baku dotarliśmy późnym wieczorem, niemalże wykończeni. Dlatego nie rekomendujemy tego sposobu podróży. Znacznie lepszym wyjściem jest nocny pociąg, o którym więcej było już wcześniej w tym artykule. Mam nadzieję artykuł rozwinąć jeszcze bardziej po kolejnej wizycie w Azerbejdżanie w październiku. Natomiast na tę chwilę, myślę że już trochę więcej wiecie o tym, jak podróżować po Azerbejdżanie 🙂

 

Jeżeli podobał Ci się nasz wpis oraz kolej i transport w Azerbejdżanie a chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia naszego bloga i  polubienia naszego fejsbooka. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂 

 

ZAPRASZAMY, POZNAJCIE LEPIEJ AZERBEJDŻAN 🙂 🙂 🙂

Przejdź do komentarzy

Facebooktwittergoogle_plus