Kolej w Bośni i Hercegowinie — jak podróżować po Bośni pociągiem

Facebooktwittergoogle_plus
Dworzec kolejowy w Sarajewie
Dworzec kolejowy w Sarajewie, wybudowany na Olimpiadę 1984 roku
Dziś zapraszam Was do kolejnego wpisu praktycznego. Opowiem Wam, jak wygląda kolej w Bośni i Hercegowinie. W poprzednim odcinku poradników praktycznych przedstawiłem Wam kwestię komunikacji autobusowej w BiH. Dowiedzieliście się tam jak podróżować po Bośni i Hercegowinie autobusem, jak kupić bilety, gdzie zajrzeć, aby znaleźć rozkłady jazdy.

Niestety dla mnie, wielkiego miłośnika podróży drogą żelazną, kolej na Bałkanach dość słabo się prezentuje. Poza rumuńską koleją i może serbskimi kolejami jest dla przeciętnego podróżnika mało użyteczna. Nie zawsze tak było, a jeśli chodzi o Bośnię, to ja jeszcze pamiętam czasy, kiedy mogliśmy się dostać pociągiem z Budapesztu do Sarajewa, pociągiem z Belgradu do Sarajewa oraz z Zagrzebia.

Niestety, wygląda na to, że jest to już pieśń dalekiej przeszłości. Niedawno jeszcze dochodziły mnie słuchy z serbskiej strony o planowanej reaktywacji pociągu Belgrad-Sarajewo, ale wygląda, że nigdy chyba do tego nie dojdzie. Sprawy w swoje ręce wziął WIZZAIR i uruchomił loty z węgierskiej stolicy do Sarajewa. Przy odrobinie szczęścia znajdziecie je po 9.99 euro. Wracamy do meritum, czyli do tego, jak wygląda kolej w Bośni i Hercegowinie. Niestety, ze wszystkich państw byłej Jugosławii, wydaje się najmizerniejsza. Rozkład jazdy pociągów z Sarajewa jest upokarzający wręcz, jeśli chodzi o stolicę. Iskierką nadziei miał być, dokonany kilka lat temu, zakup nowoczesnych składów TALGO. Pociągi przybyły w 2010 roku i stały bezczynnie na bocznicy 7 lat. Wyruszyły w trasę dopiero w tym roku. Możemy nimi przejechać się z Sarajewa do Caplijny przez Mostar.

Mogłoby być one pewnym światełkiem w tunelu nadziei dla transportu kolejowego w Bośni. Byłem we wszystkich krajach byłej Jugosławii i niestety, Bośnia i Hercegowina nie dość, że jest najbardziej poszkodowana przez wojnę to także i kolej w tym kraju poniosła największe straty. Ze wszystkich państw federacji, włączając Czarnogórę i Macedonię, kolej w Bośni przedstawia chyba najsmutniejszy obraz. Dwa lub trzy połączenia dziennie w jakimś kierunku, absurdalna taryfa międzynarodowa między częściami składowymi państwa plus większość linii jest nieodbudowana po konflikcie zbrojnym. Nie mniej, jednak jeśli będziecie mieli okazję, pojedźcie do Mostaru:). Warto.

 

Kolej w Bośni i Hercegowinie- podstawowe informacje:

 

  • głównym węzłem komunikacji kolejowej w Bośni i Hercegowinie jest Sarajewo. Ogromny dworzec kolejowy został wybudowany specjalnie na Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 1984 roku. Dziś robi raczej przygnębiające wrażenie. Odprawia zaledwie kilka pociągów(!) w ciągu doby. Po hali dworcowej hula wiatr, w poczekalni pasażerów niewielu, żaden pociąg międzynarodowy także już stąd nie pojedzie. Można za to skorzystać z jednej z wielu kawiarni;
  • ceny za przejazdy za to są bardzo przyjazne. Tak jak w Serbii, Macedonii i Czarnogórze, ceny za bilety kolejowe są mniej więcej niższe o 50% od biletów autobusowych, a czasem nawet dwa razy mniejsze jak na przykład w relacji Sarajewo-Mostar;
  • polecam bardzo trasę z Sarajewa do Mostaru. To jedna z największych atrakcji, jakie może zaoferować kolej w Bośni i Hercegowinie. Uchodzi ona za jedną z najbardziej widokowych na całych Bałkanach i w Europie. Moim zdaniem nierówna się jednak kolei w chmurach z Belgradu do BaruWarto jednak jadąc do Mostaru wybrać się pociągiem. Trasa jest bardzo piękna, a przejazd nad Jeziorem Jablanickim został mi na długo w pamięci. Atrakcja jest tym większa, że dopiero niedawno zakończono jej remont i praktycznie większą część zeszłego roku przejazd nią był niedostępny;
  • linię do Mostaru obsługują nowe pociągi Talgo. Ma to swoje plusy jak i minusy. Zapewne zakaz palenia jest respektowany, za to nie można otworzyć okna i podziwiać krajobrazów;
  • jadąc kilkukrotnie parę lat temu pociągami po kraju, zaobserwowałem spory poziom łapówek. Na trasie do Mostaru obcokrajowcom konduktor normalnie sprawdzał bilety, natomiast Bośniacy po prostu robili zrzutę. Nie wiem, jak jest teraz. Nie potępiam aż tak bardzo tego zjawiska, ponieważ Bośnia i Hercegowina to kraj, gdzie naprawdę ciężko się żyje a bezrobocie sięga jakieś 50%. Najprawdopodobniej tych ludzi nie stać by było w ogóle gdziekolwiek pojechać;
  • ludzie, jak wszędzie w byłej Jugosławii, są przyjaźni i ciekawscy obcokrajowca, zwłaszcza z innego kraju słowiańskiego. Zawsze ktoś zagada-młody czy stary. Warto podtrzymać konwersację i podróż naprawdę upływa wtedy szybciej;
  • bilety jeszcze trzy lata temu nie były wydawane przez komputery. Na stacji w Sarajewie były odbijane na kalkach ręcznie. Na bilecie mamy informacje o relacji (Sarajevo-Żepce), datę wyjazdu, cenę podstawową plus dodatek za pociąg pospieszny (był to skład jadący do Zagrzebia), klasę, ilość kilometrów oraz pieczątkę kasjera. Nie wiem, jak jest teraz z wystawianiem biletów – jeżeli nadal w ten sposób, to jest to fajna pamiątka:)
Bilet na pociąg w Bośni i Hercegowinie
Bilet na pociąg w Bośni i Hercegowinie
  • jedną z rzeczy, na którą trzeba zwrócić uwagę, podróżując pociągami po Bośni i Hercegowinie jest bardzo dziwna taryfa biletowa. Kraj jest podzielony na dwie części: serbską – tzw. Republikę Serbską oraz muzułmańsko-chorwacką tzw. Federację Bośni i Hercegowiny. Połączenia kolejowe między tymi obiema częściami naliczane są w taryfie międzynarodowej (!). Powoduje to, że przejazd z Sarajewa do Mostaru kosztuje tylko 10,90 marki konwertybilnej (22 zł) a podróż z Sarajewa do Banja Luki, niewiele dłuższa, to już wydatek 32,90 KM, czyli 66 zł. Jest to jakiś absurd, niestety także nie wpływający na sytuację kolei bośniackich korzystnie;
  • natomiast bardzo fajną rzeczą jest 20% zniżka, którą otrzymujemy kupując bilet TAM i z POWROTEM – povratna povlastica (zniżka powrotna)
  • ze względu na wymieniony wyżej podział administracyjny, w kraju mamy dwie spółki kolejowe: Zeljeznice Federacije Bosne i Hercegowine (koleje Federacji Bośni i Hercegowiny) oraz Zeljeznice Republike Srpske (koleje Republiki Serbskiej) z siedzibą w Doboju. Obie spółki są biedne, uruchamiają minimalną ilość pociągów, z tym że ta druga jest nawet w gorszym stanie taborowym i finansowym niż pierwsza;
  • jeśli traficie na skład wagonowy, to tradycyjnie będzie on bardzo wygodny. Stare, jugosłowiańskie pudła miały fantastyczne, wyściełane pluszem siedzenia. I po sześć miejsc w przedziałach, a fotele dodatkowo rozkładały się, umożliwiając bardzo wygodną podróż nawet w nocy;
  • w pociągach, tak jak wszędzie na Bałkanach się pali, ale podobno w nowych składach TALGO zakaz palenia jest przestrzegany, sam sprawdzę to osobiście w lutym:);
  • dopłata za przejazd tymi składami wynosi 1 KM (2 zł);
  • rozkład odjazdów (odlazak) i przyjazdów (dolazak) dla Sarajewa:
  • wnętrze pociągu do Zagrzebia oraz pojazd kolei Republiki Serbskiej Bośni i Hercegowiny:
  • krajobrazy kolejowe w Bośni są piękne:

 

Rozkład jazdy na rok 2017/2018

 

10 grudnia 2017 roku kolej w Bośni i Hercegowinie jak i koleje innych państw w Europie, wprowadziła nowy rozkład jazdy pociągów. Niestety, nadal w nim brak chociaż jednego połączenia międzynarodowego. Połączenia możecie zobaczyć i sprawdzić sobie TUTAJ. Rozkłady jazdy, a nie jest tych pociągów wcale wiele, dla Waszej informacji i wygody, umieszczam w tabelkach

Z Sarajewa doBanja LukiMostaruKonjicCaplijny
Odjazdy6.30, 16.007.07, 16.507.07, 16.07, 16.507.07, 16.50
Przyjazdy11.13, 20.469.07, 18.508.07, 17.07, 17.509.29, 19.14
Ilość km19012961162
Cena32,90 KM (66 zł)10,90 KM (22 zł)6,90 KM(14 zł)13,30 KM (27 zł)
Sarajewa do:ZenicyKakanjMostar-SarajewoBanja Luka-Sarajewo
Odj.04:40, 07:14, 10:56, 19:2016.136.41, 16.5605:35, 17:55
Przyj.06:29, 08:59, 12:41, 21:0917.258,41, 18.5610:28, 22:40
Ilość km7050129189
Cena (KM/Zł)7,60 KM (15 zł)5,50 KM (11 zł)10,90 KM (22 zł)32,90 KM (66 zł)
Z Tuzli doDobojuDoboj - TuzlaZenica - Maglaj
Odj.04:52, 10:20, 17:0907:28, 15:28, 19:2807:15, 15:31, 19:23
Przyj.06:28, 11:56, 18:4109:04, 17:04, 21:0408:46, 17:02, 20:55
Ilość km717155
Cena??????

 

W tych trzech tabelkach mieści się roczny rozkład jazdy, jaki posiada i organizuje kolej w Bośni i Hercegowinie. Nie jest tego dużo i tak naprawdę, za pomocą najlepszego środka transportu dotrzemy tylko do trzech przydatnych i wartościowych dla turysty miejsc: Mostaru – stolicy Hercegowiny, Konjic gdzie możemy podziwiać słynny kamienny most oraz w taryfie międzynarodowej do Banja Luki. Moje wrażenie z podróży i przyglądania się kolejom Bośni i Hercegowiny było dość przygnębiające. W maju byłem na stacji w Konjic, gdzie hulał wiatr i stał jeden elektrowóz. Miały już wtedy ruszyć pociągi do Mostaru, ale nikt nic na ten temat nie wiedział. Dworzec w Tuzli wyglądał jak wymarły, nigdzie nie było nawet rozkładu jazdy. Przypadkiem idąc dzień potem na autobus na lotnisko, okazało się, że jednak coś stamtąd jeździ. Ogromny i nowoczesny budynek dworcowy w Mostarze także świecił pustkami.

 

Talgo i kolej w Bośni i Hercegowinie na filmie (źródło: facebook ZFBiH)

 

<3 SRETAN PUT <3

Opublikowany przez Željeznice FBiH Putnički saobraćaj Sobota, 1 lipca 2017

 

Wygląda bardzo zachęcająco i na pewno już w lutym zdam Wam relację, jak się jechało i jak było w pociągu:). Mam nadzieję, że kolej w Bośni i Hercegowinie czeka trochę lepsza przyszłość a filmik i piękny pociąg, który na nim widzicie jest tego zwiastunem. Będąc w Bośni zafundujcie sobie luksusową przejażdżkę z Sarajewa do Mostaru:)

 

 

Polecane linki:

 

 

Jeżeli podobał Ci się ten wpis i przewodnik kolej w Bośni i Hercegowinie a chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do polubienia naszego fejsbooka. Dziękujemy, to dla mnie nagroda 🙂 🙂 🙂 

 

 

ZAPRASZAMY TAKŻE DO POCZYTANIA WIĘCEJ O KOLEI NA BAŁKANACH I NIE TYLKO ::) 🙂 🙂

 

Przejdź do komentarzy

Facebooktwittergoogle_plus