PETROVAC NA MORU, CZYLI IDEALNY KURORT NA WAKACJE W CZARNOGÓRZE

Petrovac na Moru
Piękny Petrovac na Moru

Malutki Petrovac na Moru był miejscem gdzie zdecydowaliśmy się spędzić 7 dni podczas naszego wyjazdu na Bałkany w 2015 roku. Wcześniej w maju tego roku byliśmy kilka dni w Budvie i nie był to dobry wybór, ale wtedy na jeden dzień byliśmy też tutaj i zdecydowaliśmy o przyjeździe w sierpniu na dłużej. Miasteczko jest położone na Riwierze Budvańskiej – zanim do Montenegro zawitała era masowej turystyki było chyba spokojnym miejscem.

Niestety widać już dużo masowo budujących się apartamentowców, ale i tak warto tu przybyć. Nam się podobało dużo bardziej niż w Budvie. Miasto jest małe, ciche i spokojne a jednocześnie bardzo dobra komunikacja pozwala dotrzeć spragnionym rozrywki i dyskotek do stolicy wybrzeża. Podczas naszego pobytu widzieliśmy bardzo dużo rodzin z dziećmi –  znacznie mniej Rosjan niż w Budvie, praktycznie w ogóle Polaków i w zasadzie samych Serbów. Pogoda w Petrovacu na Moru w lipcu i sierpniu także powinny być idealna:)

Petrovac na Moru jest położony dokładnie po środku wybrzeża Adriatyckiego Czarnogóry, stąd jest dobrym punktem wypadowym w inne rejony.

montenegro-coast
Petrovac na Moru na mapie

Są tu trzy plaże

• miejska plaża w sezonie bardzo zatłoczona z mnóstwem ludzi zaraz obok promenady

–  w czerwcu woda była tam nieco chłodniejsza niż w Zatoce Jaz i dla mnie za chłodna, natomiast w sierpniu woda miała 28 stopni.

• Druga mniejsza plaża jest nieco dalej od pierwszej ale za to prawie cała zajęta jest przez płatne leżaki – Plaża Lucice.
  • Trzecia to jedna z moich ulubionych w całej Czarnogórze – plaża Buljarica – znajduje się jakieś 2 km od centrum i trzeba iść tam wyremontowaną ścieżką pośród wzgórza, za nim się rozpościera piękna, ogromna i nie zagospodarowana plaża. Jest na niej bardzo fajnie i warto tam wypoczywać. Podejście pod górkę w 34 stopniowym upale może trochę zmęczyć:

Petrovac na Moru jest położony nad otwartym Adriatykiem, stąd w czerwcu woda jeszcze nie będzie tak ciepła jak w Zatoce Jaz, dlatego też spragnieni morskich kąpieli powinni udać się tutaj w lipcu bądź sierpniu. Należy odpowiednio wcześniej rezerwować apartamenty z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem ponieważ miejsce jest bardzo popularne. Niestety nie jest ta najtańsza lokalizacja ale warto.

W samym centrum jest super market mini-maxi gdzie można zrobić zakupy. Znajduje się także poczta oraz kilka bankomatów. Promenada i deptak są bardzo przyjemne, mimo że w sezonie zatłoczone.

Na promenadzie są dobre lody, piekarnia z tanią pizza i dwa fast foody –  w jednym z nich jest przepyszna pljeskavica.

Jest także kilka agencji turystycznych które oferują różne całodniowe wycieczki : dookoła Zatoki Kotorskiej, do Tirany, Rafting kanionem Tary, góry Durmitoru, Dubrownik. My wybraliśmy się na cały dzień statkiem po Zalewie Kotorskim. Ogólnie Petrovac przypomina Chorwackie piękne dalmatyńskie kurorty.

Petrovac na Moru – informacje praktyczne:

• Jak dojechać do Petrovaca na Moru? Do miasta nie kursują pociągi ponieważ nie dociera tutaj żadna linia kolejowa, za  to kursują podmiejskie autobusy z Budvy firmy blue line. Miasto posiada malutki dworzec autobusowy, zaraz przy zjeździe z magistrali adriatyckiej, nieco poza centrum. Nam się szczególnie podobał szlaban wjazdowy pod postacią sznurka, podnoszonego przez operatora podczas wjazdów i wyjazdów ze stacji. Chociaż dworzec to dużo powiedziane, bo budyneczek i samo miejsce jest malutkie.
  • Natomiast podmiejskie busiki do Budvy i Sveti Stefan mają przystanek nie daleko supermarketu i targowiska – jeżdżą mniej więcej co godzinę, bilet do Budvy to bodajże 2 euro. Możliwości dojazdu przedstawiam w poniższej tabeli – połączenia są częste, poza sezonem nie ma tłoku, natomiast jak zwykle tutaj, rozkład jazdy jest kwestią umowną – pojazd przyjedzie, ale jest to loteria o której.

Z Petrovaca do:BudvySv.StefanKotoruUlcinjaBaru
Cena2 - 3 euro1,5 - 2 euro4,5 - 5 euro5 - 5,5 euro2,5 - 3 euro
Odległość20 km10 km50 km50 km21 km
Czas jazdy30 - 40 min.15 - 20 minok. 1,5 godz.ok 70 min.ok 30 - 40 min.
Ilość połączeń dziennieco godzinęco godzinę9 612

• Do Podgoricy są tylko dwa połączenia bezpośrednio dziennie, ale w takim wypadku należy udać się do Baru i tam wsiąść w pociąg, bądź do Budvy i stamtąd już nie będzie problemu. Nam strasznie podobała się jazda wzdłuż wybrzeża, a wieczorem było wprost przepięknie – morze, szum cykad, oświetlone malutkie miejscowości. Jest to jedno z moich najfajniejszych wspomnień z Bałkanów.
  • Petrovac noclegi. Ceny apartamentów w sezonie wynoszą ok 10-15 euro dziennie za osobę, a w szczycie sezonu tj w sierpniu ok 15 euro. Jest to jedno z droższych miejsc na rivierze adriatyckiej Czarnogóry. My zatrzymaliśmy się tutaj: Apartamenty Pavlovic i bardzo polecamy – blisko stacji autobusowej oraz centrum, ładny, nowy i czysty apartman i super właścicielka, która w sierpniu rok temu czekała na nas prawie do północy i wyszła po nas na stację. Ponadto bardzo miło się z nami pożegnała, dostaliśmy w prezencie figi oraz generalnie była bardzo miłą osobą i mimo że nie znamy czarnogórskiego, zawsze udało nam się miło chociaż chwilę porozmawiać.

Adriatyk między Petrovacem a Ulcinjem (PLAY)

Petrovac na filmie (PLAY)

Petrovac na Moru – galeria zdjęć (KLIK)

Jeżeli podobał Ci się ten wpis i chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia bloga i  polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂