Marcin Bałkany, Serbia

Serbska kolej i pociągi w Serbii — jak podróżować po Serbii pociągiem?

Facebooktwittergoogle_plus
Kolej w Serbii
Kolej w Serbii i jej nowoczesna twarz – pociąg w Serbii relacji Novi Sad – Beograd

W tym wpisie przybliżę Wam jak wygląda serbska kolej oraz pociągi w Serbii . Postaram się opracować i przedstawić poniżej kompletny przewodnik i poradnik o podróżowaniu po Serbii po szynach. Dlaczego tak? Dlatego, że jest taniej (nawet dwukrotnie), wygodniej i przyjemniej. Zatem zaczynajmy!

serbien_netz
Mapa sieci kolejowej Serbii – źródło: zeljeznice srbije

Zeljeznice Srbije czyli Serbska Kolej dysponuje bardzo rozbudowaną i gęstą siecią torów. Niestety są one przeważnie w fatalnym stanie technicznym, a prędkości szlakowe także nie są najwyższe. Na szczęście w ostatnich latach rozpoczął się wielki program modernizacji infrastruktury oraz taboru. Jest to ogromny wysiłek finansowy dla dośćbiednego kraju, jakim jest Serbia. Unowocześnienie finansują  z chińskich i rosyjskich kredytów. Zakupiono nowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadlera (jeden z nich na zdjęciu), oraz szynobusy od wschodniego brata. Poprawa jest zauważalna i standard podróży bardzo się podniósł. Ponadto remontowanych jest wiele głównych linii kolejowych: Belgrad – Nisz – Presevo i dalej do granicy z Macedonią, Belgrad –  Veljevo – Użice, aż do granicy z Czarnogórą.  Niestety, powoduje to utrudnienia, a część kursów została odwołana. Planowana jest również budowa Kolei Dużych Prędkości ze stolicy kraju do Budapesztu. Ma być ona realizowana i finansowana przez Chińczyków. Stacje kolejowe przeważnie są stare, brudne i odrapane. Czyli wyglądają dokładnie tak, jak nasze przed napływem funduszy unijnych.

Serbska kolej-komunikacja wewnętrzna

 

Pociąg jest świetnym sposobem, aby poruszać się i podróżować po kraju. Nie jest wolniejszy niż autobusy, a dwukrotnie tańszy. Ponadto możemy oglądać kraj zza okien wagonu i  poznać mieszkańców. Tutaj znajdziecie Internetowy rozkład jazdy. Połączeń na głównych liniach jest sporo – zwłaszcza na trasach Belgrad – Nowy Sad – Subotica, Belgrad – Nisz, Belgrad – Uzice – Valjevo, Belgrad – Sremska Mitrovica – Sid.  Na większości z nich kursuje już nowy tabor. Ja miałem okazję w przeciągu ostatnich 10 lat wielokrotnie podróżować po kraju w ten sposób i jest to absolutnie bezpieczny sposób przemieszczania się. Ponadto prawie zawsze ktoś do nas zagada – zdarzyło mi się w 2007 roku rozmawiać przez kilka godzin z Panią, która była emerytowaną nauczycielką wychowania fizycznego. Ona mówiła po serbsku, ja po polsku i jakoś się rozumieliśmy. W tabeli poniżej pokazuję ceny biletów za przejazdy w najważniejszych relacjach. Wszystkie informacje według obecnie obowiązującego rozkładu jazdy – ważnego do grudnia 2017 r.

Z Belgradu do: Nowego SaduSuboticyNiszuUżycVrsacu
Cena za bilet 2 kl T288 rsd (10 zł)560 rsd (20 zł)784 rsd (28 zł)616 rsd (22 zł)312 rsd (11 zł)
Cena za bilet 2 kl T/P460 rsd (16 zł)896 rsd (31 zł)1284 rsd (45 zł)986 rsd (35 zł)512 rsd (18 zł)
ilość połączeń13561*5
Czas jazdy1,5 godzok 4 godzok 5 godzok 4 godzok 1,5 godz

Przypomnę, że 1000 dinarów to około 35 zł. Za podróż tam i z powrotem otrzymujemy 20% zniżki (povratno putovanje). Autobusy nie dość, że będą podobnie szybkie, to podróż nimi przez kręte, górskie drogi nie jest przyjemna. Dopłata do biletu za podróż ekspresem to 100 rsd, a pociągiem inter city 200 rsd. Miejscówka w komunikacji wewnętrznej kosztuje 110 rsd. Nie jest niezbędna, ale jeżeli chcemy mieć gwarancję miejsca siedzącego warto ją rozważyć. Jak widać ceny nie są duże, około dwukrotnie mniejsze niż w Polsce. Przykładowo za podróż na drugi koniec kraju, do Niszu zapłacimy w drugiej klasie za bilet tam i z powrotem 1284 dinary czyli 45 zł. Bilety w 1 stronę oraz do 100 km są ważne jeden dzień, ale powrotne powyżej 100 km cały miesiąc. 

 Kolej w Serbii – rodzaje pociągów na serbskiej kolei

 

Podróżując spotkamy następujące klasy składów:

  • putnicki voz – pociąg osobowy, stara rozklekotana jednostka trakcyjna riła, lub jedno, dwuwagonowy skład z lokomotywą. Powoli acz pewnie dowiezie nas do celu. W rozkładzie jazdy oznaczany na czarno literką P
  • brzi voz – skład pośpieszny, zatrzymuje się tylko na większych stacjach. W relacjach do Niszu, Nowego Sadu, Sidu i Suboticy kursują nowe maszyny Stadlera. Podróż zdecydowanie warta polecenia. W komunikacji międzynarodowej do Sofii, Salonik, Skopje (tymczasowo zawieszone), Ljubljany i Podgoricy  są  to tradycyjne, bardzo wygodne wagony z przedziałami. 2 klasa tak jak i 1 klasa posiada po 6 miejsc w środku na komfortowych obitych pluszem siedzeniach. Niestety toalety do najczystszych nie należą, zapach także potrafi nam przypomnieć nasze swojskie PKP. W rozkładzie jazdy oznaczony na czerwono: B
  • regio expres  – ekspres regionalny. Kategoria wprowadzona dla oznaczenia połączeń wykonywanych nowymi składami: elektrycznymi (zespoły trakcyjne Flirt) lub spalinowymi (szynobusy). Oprócz głównych tras, kursują także na wielu lokalnych np. Subotica – Sombor, Novi Sad – Sombor czy Nisz – Zajecar. Niestety zatrzymują się właściwie na wszystkich stacjach i przystankach osobowych po drodze. Na plakatach stacyjnych jako: RE
  • inter city – najwyższa ranga pociągów na sieci kolejowej w kraju. Właściwie są to dwa międzynarodowe połączenia: IC „Avala” z Belgradu do Wiednia i IC „Tara” z Belgradu do Baru w Czarnogórze. Składy zestawione z nowych, klimatyzowanych wagonów, teoretycznie najszybsze i mające najmniej przystanków po drodze. W rozkładzie oznaczone na czerwono jako: IC

kolej w Serbii – jak odczytać bilet

 

biletJest to vozna karta i znajdziemy na nim następujące informacje: 

  • blagajna izdavanja – kasa wydania,
  • broj blagajne – numer kasy,
  • broj izdavanja – numer transakcji,
  • datum izdavanja – data wystawienia biletu,
  • A – numer pociągu, od -do – skąd-dokąd,
  • via – przez, vrsta Voza – kategoria pociągu,
  • razred – klasa, km – ilośc km.,
  • vazi od do – ważny od-do ,
  • br.putn. – ilość podróżnych,
  • povlast. – ulgi i zniżki,
  • RSD – cena do zapłaty
Na rozkładzie jazdy (red voznje)

 

Najważniejsze informacje to: polazak – odjazdy, dolazak – przyjazdy, stanica – stacja, kasni – opóźnienie. Bez problemu powinniśmy sobie poradzić. Blagajna to kasa, a garderoba – przechowalnia bagażu.

Oprócz internetowego mamy także Sieciowy Rozkład Jazdy. Możemy przeglądać u siebie na komputerze tabelki z całej sieci kolejowej kraju.

Kolej w serbii – komunikacja międzynarodowa

 

Serbska kolej uruchamia dość sporo połączeń międzynarodowych, korzystając z promocyjnych cen dojedziemy po szynach z Belgradu do:

  • Budapesztu za 26 € w obie strony i za 16 € w jednym kierunku,
  • Baru i Podgoricy w Czarnogórze odpowiednio za 21 lub 19 €,
  • Skopje w Macedonii za 32,60 z Belgradu i za 15,70 € z Niszu za podróż w obu kierunkach,
  • Ljubljany w Słowenii za 25 € za bilet w 1 stronę,
  • Timisoary w Rumunii za 16 € tam i z powrotem,
  • Zagrzebia w Chorwacji za 19 €,
  • Salonik w Grecji za 33,80 € – 54,00 € za podróż tam lub tam i powrót

Dokładny przegląd ofert na stronie  Serbskiej Kolei Państwowej.

Aby dojechać z Polski do Serbii koleją, należy dotrzeć do Budapesztu i wsiąść do jednego z trzech składów dziennie do Belgradu. Rozkład jazdy i ceny w tabelce, jest podróż czasochłonna ale bardzo tania. Powinniśmy zmieścić się w 200 zł  w obie strony, jeżeli dojedziemy do stolicy Węgier polskim busem lub lux expressem.

Z Belgradu do:ZagrzebiaBudapesztuLjubljanySofiiPodgoricy
Odjazdy10.257.35*, 11.25, 21.4010.25, 21.15*8.559.10, 21.10
Przyjazdy18.1416.04*, 20,04, 5.5020.57, 7.17*20.1219.50, 7.49
Cenaod 19€16€ T lub 26€ T/Pod 25€ok 30€19,20€
Uwagi:* kursuje w relacji do Wiednia* kurs. w wakacje* kurs. w wakacjeDopłata za kuszetę 6 €,

Serbska kolej inne przydatne wiadomości:

 

  • przechowalnie bagażu nazywają się garderoba, cena za 1 sztukę rzeczy do zostawienia tam wynosi 110 rsd (ok. 4 zł ) za dobę. W Belgradzie jest czynna, natomiast w Nowym Sadzie niestety już jest zamknięta,
  • w kasach biletowych możemy zapłacić kartą i jest to bardzo wygodne rozwiązanie,
  • kasjerki przeważnie znają podstawy angielskiego, jeżeli nie to powinniśmy napisać na kartce papieru datę podróży, miasto wyjazdu i przyjazdu, godziny oraz numer pociągu i podać to Pani w okienku. Natomiast po serbsku za pomocą google translate także się dogadamy,
  • pociągi na trasach do Macedonii, Czarnogóry, Bułgarii i Grecji maja w zwyczaju spore opóźnienia, czasem sięgające nawet dwóch godzin. Zawsze jadąc w tym kierunku bądź wracając powinniśmy mieć co najmniej te 120 minut w zapasie,
  • składy w kierunku Budapesztu, Wiednia, Zagrzebia i Ljubljany jeżdżą przeważnie o czasie,
  • na największych stacjach są bankomaty oraz kantory – powinniśmy zdobyć gotówkę,
  • mam nadzieję że teraz serbska kolej nie będzie już dla Was taka straszna:)

 

Polecane linki:

 

 

Pociąg w Serbii na filmie

 

 

Serbska kolej – galeria zdjęć:

 

 

Jeżeli podobał Ci się ten wpis i chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia nas i  polubienia naszego fejsbooka. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂 

 

 

POZNAJ LEPIEJ SERBIĘ ORAZ KOLEJ I TRANSPORT NA BAŁKANACH

 

Przejdź do komentarzy

Facebooktwittergoogle_plus