BUŁGARSKA WARNA — CZY WARTO JECHAĆ NA WAKACJE do najpiękniejszego czarnomorskiego miasta ⛵ ⛵ ⛵ ???

Warna
Warna to moim zdaniem najpiękniejszy kurort nad całym Morzem Czarnym

W moim, powstającym po bardzo długiej przerwie nowym wpisie na blogu, zabiorę Was do czarnomorskiej Warny. Warna ma w jakiś sposób miejsce wyjątkowe w mojej przygodzie z Bałkanami. Była jednym z pierwszych punktów, do jakich dotarłem w 2006 i 2007 roku, kiedy byłem pierwszy raz w tym rejonie świata. Wprawdzie najbardziej zapadł mi w sercu i pamięci Belgrad, to do czarnomorskiej stolicy Bułgarii wróciłem ponownie w 2013 roku. Rok temu, bo ten wpis będzie dotyczył naszego wakacyjnego, tygodniowego pobytu nad Morzem Czarnym, zawitałem do pięknej Warny ponownie.

Stało się to dość niespodziewanie a wszystko rzecz jasna z powodu epidemii. Plany wakacyjne na 2020 rok zakładały po raz kolejny moją ukochaną Czarnogórę. Niestety Wszyscy chyba pamiętamy szaleństwa naszego rządu w sprawie lotów. Z tygodnia na tydzień a czasem nawet z dnia na dzień można było już nie polecieć lub nie wrócić z wakacji. Dokładnie taka sama sytuacja nas spotkała. W poniedziałek dowiedzieliśmy się, że jak polecimy nad Adriatyk to już z Montenegro, nie wrócimy. Zostaliśmy niemalże w kropce i z niczym. Szybkie poszukiwania w aplikacji mobilnej Wizzair zaowocowały znalezieniem lotu z Bratysławy do Sofii w czwartek za całe 9,99 €. Dosłownie cztery dni przed wylotem. Przy czym sam lot do ostatniej chwili także był pod wielkim znakiem zapytania.

Wyruszyliśmy już we wtorek, ponieważ Romek miał wakacje a ja dawno wypisany urlop. Te kilka dni do czwartkowego, porannego wylotu z Bratysławy spędziliśmy na polsko-czeskim pograniczu. Najpierw pociągiem do Kudowy-Zdroju i czeskim busikiem CSAD Nachod do Nachodu. Tutaj kawka, śniadanko i obiadek. Następnie po obejrzeniu ryneczku, dalej motorakiem do jednego z najpiękniejszych miejsc w całych Czechach. Mianowicie do wspaniałego Nowego Miasta nad Metują. Tu mieliśmy jeden nocleg w niezbyt przyjemnej noclegowni, rodem z czasów nieboszczki Czechosłowacji. Spędziliśmy fantastyczny wieczór na rynku, delektując się widokami i pyszną czeską zmrzliną. Następnego dnia udaliśmy się pociągiem do Bratysławy. Ze Słowackiej stolicy wczesnym rankiem szczęśliwie odleciał nasz samolot do Sofii.

Warna, czyli zwiedzając najpiękniejsze miasto Bułgarii

Tak jak już wcześniej wspominałem, Warnę odwiedziłem pierwszy raz w 2006 i 2007 roku a ponownie w 2013 roku. Przyznam, że niewiele pamiętam z tamtych wycieczek tutaj. Teraz przyjechałem po parodniowym pobycie w Sofii, która poza metrem, nigdy mojego serca nie skradła. Podróż porannym pociągiem przez przepiękną dolinę Iskyru na odcinku Sofia-Mezdra teraz, jak i lata temu absolutnie fantastyczna. Co ciekawe ani stan taboru, ani samej linii kolejowej nie zmienił się chyba w ogóle przez te 15 lat. Warna natomiast to jedno z najlepszych miast Bułgarii. W centrum stoją dostojne kamienice, a szpalery drzew dają schronienie przed słońcem. Miasto jest piękne, czyste i zadbane.

Władisław Warnenczik

W tej dzielnicy miasta, na północny zachód od centrum Warny, w parku-muzeum Владислав Варненчик w miejscu, gdzie poległ król – pomiędzy dwoma tureckimi kurhanami z IV w. p.n.e. ,  znajduje się symboliczne mauzoleum Władysława III Warneńczyka. Jeden kurhan połączono z mauzoleum. Można tu ujrzeć makietę pola bitewnego oraz broń, działa, ubiory, herby wodzów, chorągwie i pancerze podarowane przez muzea z innych stolic. Park-muzeum (ukończony w 1935 r.) jest dziełem pułkownika Petyra Dimkowa i czeskiego archeologa Karela Skorpila.

Głównym placem w centrum miasta jest pieszy deptak Plac Nezawisimost. My mieszkaliśmy w malutkim pensjonacie tuż obok budynku opery i fontanny. Dosłownie po drugiej stronie bulwaru Knyagina Maria Luiza mieliśmy Sobór Zaśnięcia Matki Bożej. Z kolei w stronę wybrzeża ciągnie się stąd skręcający co chwilę deptak Kniaź Boris. Z placem sąsiaduje park, w którym organizowany jest targ z licznymi kramami w cieniu drzew. Nieopodal możemy obejrzeć charakterystyczną wieżę zegarową, pochodzącą z 1880 roku. Za parkiem właśnie przy placu św. Cyryla i Metodego stoi ogromny Sobór Zaśnięcia Matki Bożej. Wzniesiono go na życzenie Aleksandra I Battenberga, częściowo z fundacji księcia i darowizn jego ciotki, carycy Marii Aleksandrowny. Budowla jest w stylu neobizantyjskim. Przypomina ona cerkiew Aleksandra Newskiego w Sofii. Dekoracje wewnątrz rosyjscy mistrzowie wykonali na wzór tych w chramie w Peterhofie pod Sankt Petersburgiem. Większość fresków namalowano w połowie XX wieku. Pokryte złotą blachą kopuły wspaniale wyglądają w nocy, gdy cała cerkiew jest oświetlona. Podczas niedzielnych nabożeństw śpiewa słynny chór cerkiewny.

Bulwar Nadmorski i jego okolice

My przyjechaliśmy końcem lipca zeszłego roku do Warny przede wszystkim w celu nadmorskiego wypoczynku, zatem zapewne i Was najbardziej zaciekawi Park Nadmorski i cała dzielnica nadmorska. Морска градина to największy obszar zieleni w mieście. Jego początki sięgają 1878 r. Mamy na jego obszarze kilka muzeów oraz Delfinarium, oraz Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne. Znajduje się ono w południowej części parku. Poza interesującymi prezentacjami nieba w planetarium urządza się także pokazy wahadła Foucaulta, za pomocą którego dowodzi się ruchu Ziemi wokół własnej osi. Innym interesującym obiektem jest z kolei muzeum Marynarki Wojennej. Eksponowane tam są zbiory związane z historią bułgarskiej floty wojennej od 1878 r. do dzisiaj. Muzeum składa się z ekspozycji pod gołym niebem  oraz ze zbiorów zgromadzonych w jego budynku (różne rodzaje min, peryskop, latarnie, wiele dokumentów i archiwalnych zdjęć).

Inną atrakcją dzielnicy nadmorskiej jest Akwarium i Muzeum Morza Czarnego. Zobaczyć w nim możemy unikatową kolekcję dużej ilości ryb, ukwiałów, ślimaków oraz innych zwierząt żyjących przede wszystkim w wodach Morza Czarnego, ale także gatunków tropikalnych. Natomiast ZDECYDOWANIE nie polecam wizyty w delfinarium. Ze względu na ogrom cierpienia delfinów w tego typu miejscach, powinny one zostać jak najszybciej zamknięte i zlikwidowane. Pozostając w wątku atrakcji przyrodniczych, możemy zajrzeć do Muzeum Przyrodniczego. Ujrzymy tam florę i faunę głównie bułgarskiego wybrzeża i to zarówno współczesną, jak i też z odległych epok.

Osada protobułgarska Fanagoria

Jeżeli rzymskie termy to za mało to bardzo ciekawym pomysłem na spędzenie dnia jest wyprawa do osady protobułgarskiej Fanagoria. Znajduje się ona w południowej części miasta, w parku w dzielnicy Asparuchowo. Fanagoria to miejsce, które podobno klimatem, wyposażeniem oraz atrakcyjnością można porównać do polskiego Biskupina. Zrekonstruowano tutaj wygląd osady protobułgarskiej z ok. VII-IX w. W tym celu wzniesiono drewniane umocnienia, wieże obserwacyjne, a także zorganizowano pracownie rzemieślnicze.

Z kolei jeżeli jesteśmy wielbicielami starożytnych ruin, to warto się wybrać do kompleksu rzymskich term, reklamowanego przez Bułgarów jako największy na Półwyspie Bałkańskim. Zostały one wybudowane za panowania rzymskiego cesarza Antoniusa Piusa i opuszczone w V w. w okresie wędrówki ludów. Znaleziono tu cesarskie monety, m.in. z podobizną Septymiusza Sewera (193-211). Zbudowane są naprzemiennie z kamienia i cegły, należą do największych (powierzchnia 7 tys. m², ściany 18 m wysokości) w dawnym rzymskim imperium. Podzielone na pomieszczenia dla pań i panów, były ośrodkiem życia towarzyskiego dawnego Odessos.

Wakacje w Warnie

Gdy już przeczytaliście o atrakcjach turystyczno-krajoznawczych to zapewne zastanawiacie się, czy Warna to dobry pomysł na wakacje. My spędziliśmy absolutnie fantastyczny tydzień w morskiej stolicy Bułgarii. Podobało nam się bardzo. Wprawdzie ja byłem rozczarowany i smutny, że nie będzie Czarnogóry, jednak letni czas nad Morzem Czarnym pozwolił na chwilę o koszmarze epidemii zapomnieć. W mojej osobistej opinii Warna to najpiękniejsze miasto nad całym Morzem Czarnym. Znacznie, znacznie lepsze niż Odessa, dużo milsze niż Batumi.

Miasto jest dość atrakcyjnie położone na płaskim wysokim tarasie, przy północno-zachodnim, dłuższym brzegu Zatoki Warneńskiej wcinającej się aż 7 km w głąb lądu.  Ma długi piękny pas piaszczystej plaży. Latem słońce zapewnia 10-11 godzin opalania  dziennie. Morze podczas naszego pobytu było spokojne, pozbawione podobno jest niebezpiecznych fal i prądów. Grad można odwiedzać cały rok ze względu na jego walory i atrakcyjną ofertę uzdrowiskową. Nawet, teraz kiedy ponad rok później wspominam pobyt w Warnie, robi mi się miło i ciepło na sercu. Ten letni czas spokoju, słońca, piękna i morza był  niesamowity.

Do Warny w ostatnim czasie pojawiły się tanie loty Wizzair z Pragi i Berlina. Nam podobało się tu bardzo. Z chęcią także do Warny jeszcze wrócę. Z zaskoczeniem gdzieś przeczytałem, że Warna położona jest na tej samej szerokości geograficznej, co Monte Carlo, Nicea czy Cannes. Atmosfera tu podobno zawsze była kosmopolityczna. Mnie w 2006 i 2007 roku urzekły zacienione bulwary, wzdłuż których stoją dostojne XIX i XX-wieczne budowle. Niezapomnianą chwilą był pewien październikowy wieczór 2006 roku. Wtedy podziwiałem Morze Czarne, a w tle leciało „Yesterday”, grane przez ulicznego grajka. Właśnie na deptaku w Warnie. Za kilka dni minie 15 lat od tego  momentu.  Dlatego  miasto ma wyjątkowe miejsce w moim sercu.  Od niego też zaczynam wpisy poświęcone Bułgarii.  Przed Wami w dalszej części notatki informacje praktyczne, filmik, galeria zdjęć oraz panoramy.

Warna – informacje praktyczne

• Miasto leży 450 kilometrów od Sofii, około 120 kilometrów od Burgas i jakieś 370 kilometrów od Płowdiw. Ja za każdym razem do Warny docierałem, korzystając z usług Bułgarskich Kolei Państwowych
  • Dworzec kolejowy jest położony właściwie w sercu miasta, tuż obok Zatoki Warneńskiej. Kończą tutaj swój bieg dwie krajowe linie: Sofia-Warna i Ruse-Warna. W budynku są kasy biletowe, poczekalnia, przechowalnia bagaży oraz toalety. Przed budynkiem jest przystanek trolejbusów;
  • Rozkład jazdy pociągów w najważniejszych kierunkach wraz z cenami przygotowałem dla Was i siebie w tabelce. Polecam przed wyjazdem sprawdzić go ponownie w linku podanym w pierwszym podpunkcie informacji praktycznych:
Z Warny do:SofiiBurgas***Ruse^
Odjazdy:4.40, 7.40, 8.50, 10.35, 13.40, 21.40, 21.55, 23.406.30, 8.50, 11.23, 13.20, 16.05, 18.254.40, 9.00, 14.25, 18.10,
Przyjazdy:12.12, 15.10, 17.58, 18.10, 21.10, 6.52, 6.00, 9.1011.40, 13.23, 15.55, 18.04, 19.40, 22.119.46, 13.58, 21.01, 22.35,
Ilość km:514-569218226
Cena:24* - 30** BGN (56-70 zł)10.50 - 14.55 BGN (25-35 zł)11.70 - 14.50 BGN (28-34 zł)
Uwagi:* cena 2 klasy,
** cena 1 klasy,
*** połączenia z przesiadką w Karnobacie^ połączenia z przesiadką w Kaspichanie
  • Morski terminal pasażerski znajduje się w porcie. Aby do niego dotrzeć z dworca kolejowego, należy przejść bulwarem Primorskim. Gdy bulwar skręca w lewo, trzeba skierować się w prawo i pokonać jeszcze 500 m. Kiedyś odpływały z niego promy do Poti, Nesebyru i Bałcziku;
  • Lotnisko w Warnie to międzynarodowy port lotniczy położony 9 km na zachód od Warny. Jest jednym z największych portów lotniczych w Bułgarii. W 2013 roku powstał na nim nowy terminal;
  • Dojazd do lotniska komunikacją publiczną zapewnia autobus numer 409. Przystanek na aeroporcie znajduje się przed terminalem 2 przy wyjściu z hali przylotów. Rozkład jazdy  możecie sprawdzić sobie TUTAJ – KLIK. Kursy odbywają się co mniej więcej 20-50 min w ciągu dnia.  Czas jazdy do centrum miasta to jakieś 20 minut;
  • Gdzie zjeść w Warnie? My próbowaliśmy kilku restauracji, najlepszy stosunek ceny do jakości oferuje jeden z barów plażowych przy pierwszej linii brzegowej o wdzięcznej nazwie NORD. Ceny za świeże rybki i owoce morza są niesamowicie niskie a jakość jak najbardziej przyzwoita. Ja pokochałem tamtejszą makrelę z grilla;
  • Dworzec autobusowy znajduje się przy ulicy Vladislav Varnenchik 158. Oferuje szereg połączeń dalekobieżnych z Warny do: Sofii, Płowdiw, Burgas, Ruse, Wielkiego Tyrnowa oraz lokalnych do najważniejszych kurortów na Wybrzeżu: Kavarny, Bałcziku, Albeny, Słonecznego Brzegu, Nesebyru i Obzoru. Rozkład odjazdów wraz z cenami rozwijającymi się pod połączeniem możecie obejrzeć sobie TUTAJ – KLIK;
  • Dawno, dawno temu tj. w 2013 roku korzystałem z autokaru jadącego do Wielkiego Tyrnowa. Z tego, co pamiętam pojazd zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Autobus był nowy, klimatyzowany i bardzo wygodny. Jednak jako zatwardziały miłośnik kolei Bułgarię zwiedzam, zawsze korzystając jak najwięcej z usług BDŻ;
  • Gdzie spać w Warnie? My nocowaliśmy w  Cathedral Guesthouse Varna i zdecydowanie, nie polecamy tego miejsca. Jego chyba jedyną zaletą jest świetna lokalizacja oraz bardzo miła właścicielka. Natomiast reszta była dużo poniżej naszych oczekiwań;
  • Transport miejski w mieście zapewniają trolejbusy i autobusy. Te pierwsze kursują na liniach 82, 83, 86, 88. Sieć trolejbusową uruchomiono 1 stycznia 1986 roku. Operatorem jednych i drugich jest Gradski Transport ATP. Rozkład jazdy wszystkich z dowolnego przystanku możecie sobie sprawdzić TUTAJ – KLIK;
  • Ceny za bilety w lipcu 2020 roku wyglądały następująco: 60-minutowy 1 lewa (2,35 zł), 90-minutowy 1,50 lewa (3,53 zł), 120-minutowy 1,80 lewa (4,24 zł) a całodzienny 4 lewy (9,41 zł). Możemy je zakupić w automatach oraz na przystankach. Wchodząc do autobusu lub trolejbusu, należy bilecik skasować. Jeżeli planujemy korzystać w większym zakresie z warneńskiej komunikacji miejskiej, to możemy zaopatrzyć się w karty pre-paid. Gdy załadujemy plastik za 10 BGN (23 zł), otrzymujemy 1 BGN (2,30 zł) ekstra. Kartę musimy odbić, wsiadając do pojazdu. Wtedy także wybieramy nasz rodzaj przejazdu: 60, 90, 120 – minutowy lub całodzienny;
  • Najważniejsze z punktu widzenia przeciętnego turysty są linie autobusowe: 409 łącząca lotnisko z centrum miasta, dworcem autobusowym i Złotymi Piaskami. Linia 9 biegnąca z dworca kolejowego przez centrum, katedrę do Świętego Konstantyna i Heleny i Złotych Piasków. Linia trolejbusowa 82 łącząca dworzec kolejowy z parkiem-muzeum Владислав Варненчик;

Warna na filmie (PLAY)

Warna w panoramach (KLIK)

Galeria zdjęć (KLIK)

Jeżeli podobał Ci się wpis oraz Warna a chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia bloga i  polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂