W tym wpisie przybliżę Wam jak wygląda serbska kolej oraz pociągi w Serbii . Postaram się opracować i przedstawić poniżej kompletny przewodnik i poradnik o podróżowaniu po Serbii po szynach. Dlaczego tak? Dlatego, że jest taniej (nawet dwukrotnie), wygodniej i przyjemniej. Zatem zaczynajmy
Zeljeznice Srbije czyli Serbska Kolej dysponuje bardzo rozbudowaną i gęstą siecią torów. Niestety są one przeważnie w fatalnym stanie technicznym, a prędkości szlakowe także nie są najwyższe. Na szczęście w ostatnich latach rozpoczął się wielki program modernizacji infrastruktury oraz taboru. Jest to ogromny wysiłek finansowy dla dośćbiednego kraju, jakim jest Serbia. Unowocześnienie finansują z chińskich i rosyjskich kredytów. Zakupiono nowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadlera (jeden z nich na zdjęciu), oraz szynobusy od wschodniego brata. Poprawa jest zauważalna i standard podróży bardzo się podniósł. Ponadto remontowanych jest wiele głównych linii kolejowych: Belgrad – Nisz – Presevo i dalej do granicy z Macedonią, Belgrad – Veljevo – Użice, aż do granicy z Czarnogórą. Niestety, powoduje to utrudnienia, a część kursów została odwołana. Planowana jest również budowa Kolei Dużych Prędkości ze stolicy kraju do Budapesztu. Ma być ona realizowana i finansowana przez Chińczyków. Stacje kolejowe przeważnie są stare, brudne i odrapane. Czyli wyglądają dokładnie tak, jak nasze przed napływem funduszy unijnych.
Serbska kolej – komunikacja wewnętrzna
Pociąg jest świetnym sposobem, aby poruszać się i podróżować po kraju. Nie jest wolniejszy niż autobusy, a dwukrotnie tańszy. Ponadto możemy oglądać kraj zza okien wagonu i poznać mieszkańców. Tutaj znajdziecie Internetowy rozkład jazdy. Połączeń na głównych liniach jest sporo – zwłaszcza na trasach Belgrad – Nowy Sad – Subotica, Belgrad – Nisz, Belgrad – Uzice – Valjevo, Belgrad – Sremska Mitrovica – Sid. Na większości z nich kursuje już nowy tabor. Ja miałem okazję w przeciągu ostatnich 10 lat wielokrotnie podróżować po kraju w ten sposób i jest to absolutnie bezpieczny sposób przemieszczania się. Ponadto prawie zawsze ktoś do nas zagada – zdarzyło mi się w 2007 roku rozmawiać przez kilka godzin z Panią, która była emerytowaną nauczycielką wychowania fizycznego. Ona mówiła po serbsku, ja po polsku i jakoś się rozumieliśmy. W tabeli poniżej pokazuję ceny biletów za przejazdy w najważniejszych relacjach. Wszystkie informacje według obecnie obowiązującego rozkładu jazdy – ważnego do grudnia 2017 r.
Z Belgradu do: | Nowego Sadu | Suboticy | Niszu | Użyc | Vrsacu |
---|---|---|---|---|---|
Cena za bilet 2 kl T | 288 rsd (10 zł) | 560 rsd (20 zł) | 784 rsd (28 zł) | 616 rsd (22 zł) | 312 rsd (11 zł) |
Cena za bilet 2 kl T/P | 460 rsd (16 zł) | 896 rsd (31 zł) | 1284 rsd (45 zł) | 986 rsd (35 zł) | 512 rsd (18 zł) |
ilość połączeń | 13 | 5 | 6 | 1* | 5 |
Czas jazdy | 1,5 godz | ok 4 godz | ok 5 godz | ok 4 godz | ok 1,5 godz |
Przypomnę, że 1000 dinarów to około 35 zł. Za podróż tam i z powrotem otrzymujemy 20% zniżki (povratno putovanje). Autobusy nie dość, że będą podobnie szybkie, to podróż nimi przez kręte, górskie drogi nie jest przyjemna. Dopłata do biletu za podróż ekspresem to 100 rsd, a pociągiem inter city 200 rsd. Miejscówka w komunikacji wewnętrznej kosztuje 110 rsd. Nie jest niezbędna, ale jeżeli chcemy mieć gwarancję miejsca siedzącego warto ją rozważyć. Jak widać ceny nie są duże, około dwukrotnie mniejsze niż w Polsce. Przykładowo za podróż na drugi koniec kraju, do Niszu zapłacimy w drugiej klasie za bilet tam i z powrotem 1284 dinary czyli 45 zł. Bilety w 1 stronę oraz do 100 km są ważne jeden dzień, ale powrotne powyżej 100 km cały miesiąc.
Kolej w Serbii – rodzaje pociągów na serbskiej kolei
Podróżując spotkamy następujące klasy składów:
- putnicki voz – pociąg osobowy, stara rozklekotana jednostka trakcyjna riła, lub jedno, dwuwagonowy skład z lokomotywą. Powoli acz pewnie dowiezie nas do celu. W rozkładzie jazdy oznaczany na czarno literką P
- brzi voz – skład pośpieszny, zatrzymuje się tylko na większych stacjach. W relacjach do Niszu, Nowego Sadu, Sidu i Suboticy kursują nowe maszyny Stadlera. Podróż zdecydowanie warta polecenia. W komunikacji międzynarodowej do Sofii, Salonik, Skopje (tymczasowo zawieszone), Ljubljany i Podgoricy są to tradycyjne, bardzo wygodne wagony z przedziałami. 2 klasa tak jak i 1 klasa posiada po 6 miejsc w środku na komfortowych obitych pluszem siedzeniach. Niestety toalety do najczystszych nie należą, zapach także potrafi nam przypomnieć nasze swojskie PKP. W rozkładzie jazdy oznaczony na czerwono: B
- regio expres – ekspres regionalny. Kategoria wprowadzona dla oznaczenia połączeń wykonywanych nowymi składami: elektrycznymi (zespoły trakcyjne Flirt) lub spalinowymi (szynobusy). Oprócz głównych tras, kursują także na wielu lokalnych np. Subotica – Sombor, Novi Sad – Sombor czy Nisz – Zajecar. Niestety zatrzymują się właściwie na wszystkich stacjach i przystankach osobowych po drodze. Na plakatach stacyjnych jako: RE
- inter city – najwyższa ranga pociągów na sieci kolejowej w kraju. Właściwie są to dwa międzynarodowe połączenia: IC „Avala” z Belgradu do Wiednia i IC „Tara” z Belgradu do Baru w Czarnogórze. Składy zestawione z nowych, klimatyzowanych wagonów, teoretycznie najszybsze i mające najmniej przystanków po drodze. W rozkładzie oznaczone na czerwono jako: IC
Kolej w Serbii – jak odczytać bilet ???
Jest to vozna karta i znajdziemy na nim następujące informacje:
- blagajna izdavanja – kasa wydania,
- broj blagajne – numer kasy,
- broj izdavanja – numer transakcji,
- datum izdavanja – data wystawienia biletu,
- A – numer pociągu, od -do – skąd-dokąd,
- via – przez, vrsta Voza – kategoria pociągu,
- razred – klasa, km – ilośc km.,
- vazi od do – ważny od-do ,
- br.putn. – ilość podróżnych,
- povlast. – ulgi i zniżki,
- RSD – cena do zapłaty
Na rozkładzie jazdy (red voznje)
Najważniejsze informacje to: polazak – odjazdy, dolazak – przyjazdy, stanica – stacja, kasni – opóźnienie. Bez problemu powinniśmy sobie poradzić. Blagajna to kasa, a garderoba – przechowalnia bagażu.
Oprócz internetowego mamy także Sieciowy Rozkład Jazdy. Możemy przeglądać u siebie na komputerze tabelki z całej sieci kolejowej kraju.
Kolej w serbii – komunikacja międzynarodowa
Serbska kolej uruchamia dość sporo połączeń międzynarodowych, korzystając z promocyjnych cen dojedziemy po szynach z Belgradu do:
- Budapesztu za 26 € w obie strony i za 16 € w jednym kierunku,
- Baru i Podgoricy w Czarnogórze odpowiednio za 21 lub 19 €,
- Skopje w Macedonii za 32,60 € z Belgradu i za 15,70 € z Niszu za podróż w obu kierunkach,
- Ljubljany w Słowenii za 25 € za bilet w 1 stronę,
- Timisoary w Rumunii za 16 € tam i z powrotem,
- Zagrzebia w Chorwacji za 19 €,
- Salonik w Grecji za 33,80 € – 54,00 € za podróż tam lub tam i powrót
Dokładny przegląd ofert na stronie Serbskiej Kolei Państwowej.
Aby dojechać z Polski do Serbii koleją, należy dotrzeć do Budapesztu i wsiąść do jednego z trzech składów dziennie do Belgradu. Rozkład jazdy i ceny w tabelce, jest podróż czasochłonna ale bardzo tania. Powinniśmy zmieścić się w 200 zł w obie strony, jeżeli dojedziemy do stolicy Węgier polskim busem lub lux expressem.
Z Belgradu do: | Zagrzebia | Budapesztu | Ljubljany | Sofii | Podgoricy |
---|---|---|---|---|---|
Odjazdy | 10.25 | 7.35*, 11.25, 21.40 | 10.25, 21.15* | 8.55 | 9.10, 21.10 |
Przyjazdy | 18.14 | 16.04*, 20,04, 5.50 | 20.57, 7.17* | 20.12 | 19.50, 7.49 |
Cena | od 19€ | 16€ T lub 26€ T/P | od 25€ | ok 30€ | 19,20€ |
Uwagi: | * kursuje w relacji do Wiednia | * kurs. w wakacje | * kurs. w wakacje | Dopłata za kuszetę 6 €, |
Serbska kolej inne przydatne wiadomości:
- przechowalnie bagażu nazywają się garderoba, cena za 1 sztukę rzeczy do zostawienia tam wynosi 110 rsd (ok. 4 zł ) za dobę. W Belgradzie jest czynna, natomiast w Nowym Sadzie niestety już jest zamknięta,
- w kasach biletowych możemy zapłacić kartą i jest to bardzo wygodne rozwiązanie,
- kasjerki przeważnie znają podstawy angielskiego, jeżeli nie to powinniśmy napisać na kartce papieru datę podróży, miasto wyjazdu i przyjazdu, godziny oraz numer pociągu i podać to Pani w okienku. Natomiast po serbsku za pomocą google translate także się dogadamy,
- pociągi na trasach do Macedonii, Czarnogóry, Bułgarii i Grecji maja w zwyczaju spore opóźnienia, czasem sięgające nawet dwóch godzin. Zawsze jadąc w tym kierunku bądź wracając powinniśmy mieć co najmniej te 120 minut w zapasie,
- składy w kierunku Budapesztu, Wiednia, Zagrzebia i Ljubljany jeżdżą przeważnie o czasie,
- na największych stacjach są bankomaty oraz kantory – powinniśmy zdobyć gotówkę,
- mam nadzieję że teraz serbska kolej nie będzie już dla Was taka straszna:)
Polecane linki:
- Kolejowe wiadomości z Serbii – na najlepszym i niekomercyjnym serwisie podróżniczo-kolejowym Kolej na Podróż;
- Железнице Србије ад – strona internetowa Serbskich Kolei Państwowych
Pociąg w Serbii na filmie (PLAY)
Serbska kolej – galeria zdjęć (KLIK)
Jeżeli podobał Ci się ten wpis i chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia bloga i polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂
POZNAJ LEPIEJ SERBIĘ ORAZ KOLEJ I TRANSPORT NA BAŁKANACH
-
Bałkany,Serbia
11 NAJPIĘKNIEJSZYCH — ZDJĘCIA Z SERBII, ZOBACZ I ODKRYJ SERBIĘ JAKIEJ NIE ZNAŁEŚ 🙂 🙂 🙂
Czytaj wpis -
Bałkany,Serbia
CENY W SERBII 2020 — CZY NADAL W SERBII JEST TANIO CZY MOŻE JUŻ JEST DROGO ???
Czytaj wpis -
Bałkany,Bośnia i Hercegowina
KOLEJ I POCIĄGI W BOŚNI I HERCEGOWINIE — JAK PODRÓŻOWAĆ PO BOŚNI POCIĄGIEM ???
Czytaj wpis -
Bałkany,Czarnogóra
KOLEJ W CHMURACH — LINIA KOLEJOWA BELGRAD - BAR TO JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ATRAKCJI CZARNOGÓRY
Czytaj wpis -
Bałkany,Czarnogóra
KOLEJ W CZARNOGÓRZE ORAZ TRANSPORT AUTOBUSOWY W CZARNOGÓRZE
Czytaj wpis -
Bałkany,Kosowo
KOLEJ W KOSOWIE, CZYLI POCIĄGI REPUBLIKI KOSOWA
Czytaj wpis -
Bałkany,Macedonia
KOLEJ W MACEDONII (PÓŁNOCNEJ) — JAK PODRÓŻOWAĆ PO MACEDONII POCIĄGIEM ???
Czytaj wpis -
Bałkany,Rumunia
KOLEJ W RUMUNII oraz TRANSPORT I KOMUNIKACJA W RUMUNII, czyli jak podróżować po Rumunii ???
Czytaj wpis -
Bałkany,Bośnia i Hercegowina
KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA ORAZ TRANSPORT AUTOBUSOWY W BOŚNI I HERCEGOWINIE
Czytaj wpis -
Bałkany,Relacje,Serbia
SERBIA JEST FANTASTYCZNA, CZYLI CZY WARTO JECHAĆ DO SERBII ???
Czytaj wpis -
Bałkany,Serbia
SERBSKIE PRODUKTY — 13 PRODUKTÓW, KTÓRE TRZEBA SPRÓBOWAĆ I PRZYWIEŹĆ Z SERBII
Czytaj wpis