Marcin Albania, Bałkany

TRANSPORT I KOMUNIKACJA W ALBANII — czy damy sobie radę w Krainie Orłów bez mercedesa ???

Komunikacja w Albanii i transport publiczny w Albanii
Komunikacja publiczna w Albanii jest dobrze rozwinięta – damy radę i bez mercedesa

Na blogu wracamy na Bałkany. W poprzednich wpisach opowiadaliśmy i przedstawialiśmy Wam oraz sobie poszczególne miasta, atrakcje i miejscowości, jakie zwiedziliśmy podczas kwietniowego wypadu do Albanii.

Dzisiejszą notatką zaczynamy kolejny rozdział albańskich opowieści, typowo praktyczny i utylitarny, czyli będę pisał w następnych notatkach naszego bloga o: komunikacji w Albanii i o tym, jak poruszać się bez samochodu po kraju, albańskiej kuchni i albańskim jedzeniu, cenach w krainie orłów oraz o tym, co fajnego i ciekawego możemy tam spróbować. Zaczynamy od tematu komunikacyjnego, ponieważ o to zagadnienie dostaję od Was najwięcej wiadomości na naszym fejsbooku. Poinformujemy Was jak podróżować na własną rekę po Albanii oraz jak wygląda komunikacja w Albanii.  O ile poruszanie się na własną rękę w krajach byłej Jugosławii możecie jeszcze jakoś względnie ogarnąć, to mamy wrażenie, że transport publiczny i komunikacja w Albanii, stanowi jeszcze dla turystów podróżujących bacpackersko, trochę czarną magię. Dla nas także było to zagadnienie sporą zagadką i problemem. W tym wpisie postanowimy Wam przybliżyć to, co ujrzeliśmy i doświadczyliśmy w kwietniu, poruszając się busami i autobusami po tym pięknym kraju.

Komunikacja publiczna w Albanii daje radę

Wprawdzie w Albanii byłem już trzeci raz, ale dopiero teraz miałem okazję naprawdę intensywnie poruszać się po kraju tutejszą komunikacją zbiorową. Ku naszemu zaskoczeniu, moje ogólne wrażenie jest takie, że te busiki i autobusy dają radę:) . Mamy rozkłady jazdy, mamy przystanki i stacje autobusowe, do wszystkich znanych i turystycznych miast i miejscowości dotrzemy bez większych problemów. Początkowe obawy jak my to zrobimy bez samochodu okazały się zupełnie bezzasadne. A byliśmy w Szkodrze, Tiranie, Dhermi, Himarze, Pogradecu, Gjirokastrze, Sarandzie, Ksamilu oraz Korczy wciągu ostatnich trzech lat. Zawsze bez automobila.

Zanim pojechałem pierwszy raz do Albanii, na jednodniową wycieczkę z macedońskiego Ochrydu, czytałem, że głównym problemem budżetowych podróżników, chcących odkryć ten kraj, jest ogarnięcie transportu publicznego. Autobusy w Albanii miały jeździć bez rozkładu jazdy, z niemożliwych do odnalezienia placyków i parkingów, raz czy dwa razy dziennie, wczesnym rankiem a popołudniami komunikacja międzymiastowa w Albanii miała zamierać. Moje doświadczenia nie do końca były takie, ale gdy rok później jechaliśmy na 10 dniowe wakacje do Ksamilu, rzeczywiście musieliśmy zmierzyć się z problemem odnalezienia przystanku autobusów jadących z Tirany nad morze. Gdy już je znaleźliśmy, okazało się, że funkcjonuje normalny rozkład jazdy. Pojazdy to nie tylko zdezelowane busiki, kursują także normalnej wielkości autobusy, które nawet czasami mają klimatyzację. Jednodniowa wycieczka z Sarandy do Gjirokastry była udana i całkiem możliwa. Natomiast teraz i w tym roku złapaliśmy albańskiego byka komunikacyjnego za rogi i efekty zobaczycie w naszym wpisie. Zaczniemy od tego, jak i czym dojechać do i z Albanii do państw ościennych, następnie opowiemy jak podróżować po Albanii bez samochodu a całość będzie przewodnikiem o tym, jak wygląda transport i komunikacja w Albanii, niestety tylko autobusowa.

Połączenia międzynarodowe do i z  Albanii

Do Albanii dotrzemy bez większych problemów z Czarnogóry, Kosowa, Macedonii oraz Grecji. My podróżowaliśmy do Tirany z Ochrydu, z Sarandy do Prisztiny oraz tam i z powrotem z Pogradeca do Ochrydu przez Sveti Naum. Zaczniemy od dojazdu z Czarnogóry. Jeszcze do niedawna,  cały czas tak piszą przewodniki Bezdroży i Pascala, bezpośredni dojazd z Podgoricy do Tirany czy Szkodry był właściwie niemożliwy. Na szczęście w tym roku pojawiło się kilka nowych połączeń autobusem, łączących oba kraje. Szczegóły znajdziecie w tabelkach:

Rozkład jazdy autobusów Kotor-Podgorica-Tirana:

Kotor-Tirana 25 €
Tirana-Podgorica 16 €
Tirana-Kotor 25 €

Tańszym, ale bardziej czasochłonnym sposobem, jest dotarcie do Ulcinja i stamtąd mamy busiki do albańskiej Szkodry.

Rozkład jazdy autobusów Szkodra-Ulcinj-Szkodra

PołaczenieSzkodra - UlcinjUlcinj - Szkodra
Odjazdy9.00, 14.15, 16.007.00, 12.30, 16.30
Przyjazdy10.00, 15.15, 17.008.00, 13.30, 17.30
Cena5 €5 €

Połączenia do i z Kosowa

Pewnym rozwiązaniem, jeżeli wylądujemy w Kosowie, jest dojazd z Prisztiny do Tirany lub odwrotnie. Połączenia oraz ceny w tabelce.

Rozkład jazdy autobusów Prisztina-Tirana-Prisztina

miastogodzinymiastogodziny
Odj. Prisztina05.00, 11.00, 15.00, 16.00, 19.00, 21.00, 22.00Odj. Tirana06.00, 07.00, 12.00, 14.00, 14.30, 15.00, 16.00, 17.00, 18.00, 20.00
Przyj. Tirana09.00, 15.00, 19.00, 20.00, 23.00, 01.00, 02.00Przyj. Prisztina4 godziny później
Ceny10 € w 1 stronę,
15 € w 2 strony
UwagiUwagiodjazdy z ulicy Zogu i Zi

Połączenia z Albanii do Macedonii i z powrotem

Możemy także dotrzeć do Albanii z Macedonii bądź udać się do Macedonii z Albanii. Bezpośredni przejazd jest dość drogi, ale jeśli nie mamy zbyt wiele czasu, to pozostaje nam zdecydować się na tę opcję. Mając go więcej, zaoszczędzimy sporo pieniędzy, docierając komunikacją lokalną do Ochrydu, stamtąd na granicę w Sveti Naum, piechotą do Pogradeca. Z miasta mamy już co godzinę lub częściej busiki do Tirany. Oszczędność, w porównaniu do bezpośredniego autokaru Skopje-Tirana, może być prawie nawet i dwukrotna, czyli 10 € powinno nam zostać w kieszeni.

Skąd odjeżdżają w Tiranie autobusy międzynarodowe

Autobusy i busy w relacjach międzynarodowych odjeżdżają i przyjeżdżają do Tirany za centrum handlowe przy placu Zogi i Zi. Jest to na tej samej ulicy, z której wyruszają pojazdy na północ i południe kraju. Miejsca ich odjazdu są pięknie zaznaczone w aplikacji MAPS.ME

Jednak musimy sobie zdawać sprawę z tego, że spacer z ciężkim plecakiem 4 kilometry z posterunku granicznego nie jest w upale najprzyjemniejszą rzeczą na świecie. Warto spróbować złapać stopa – Albańczycy są bardzo serdecznym i pomocnym narodem i bardzo szybko znajdzie się kierowca, który nas podwiezie, gdzie trzeba, nawet nadrabiając przy tym drogi, tylko po to, aby pomóc. My transportem publicznym drogę z Macedonii do Albanii pokonywaliśmy trzykrotnie: nad ranem z Ochrydu do Tirany, podczas jednodniowej wycieczki do Pogradeca w sposób przez Sveti Naum oraz podczas powrotu z Korczy.

Połączenia Tirana-Skopje-Tirana

MiastaGodzinyMiastaGodziny
Odj. z Tirany06.00, 07.00, 09.00, 12.00, 16.00, 21.00Odj. ze Skopje09.00, 11.45, 18.10, 21.00
Przyj. do Skopje7,5 godz. póżniejPrzyj. do Tirany7,5 godz. póżniej
Ceny20 € w 1 stronę
30 € w 2 strony
UwagiUwagi

Z Albanii do Grecji i z powrotem

Ze względu na to, iż wielu Albańczyków pracuje w Grecji, to połączenia  między tymi oboma krajami są całkiem dobre. Możemy polecieć do Salonik lub Aten i bez większego problemu dostaniemy się do Krainy Orłów. Rozkłady jazdy oraz ceny w tabelce:

Z Tirany doAtenSalonik
Odjazdy04.00, 05.00, 08.00, 11.00, 15.30, 16.00, 17.0005.00, 08.30, 11.00
Czas jazdy10 godzin11 godzin
Cena25-30 €30 €
Ilość km 700 km

Komunikacja w Albanii – połączenia wewnętrzne

Jak poruszać się po Albanii autobusami – podstawowe informacje

• dworce auobusowe (stacioni i autobusëve) znajdują się jeszcze w niektórych miastach i całkiem dobrze funkcjonują. Tam gdzie ich nie ma, pojazdy kuminakacji międzymiastowej odjeżdżają z ustalonych prakingów, zatoczek czy okolic stacji benzynowych. Niestety, Tirana jednego, centralnego miejsca odjazdów i przyjazdów nie posiada, jednak obeznanie się z tym, co jest w stolicy, było dużo łatwiejsze, niż myśleliśmy;
  • rozpiska stacji autobusowych w Tiranie w tabelce:

Dworzec w Tiranie:Połączenia międzynarodowePołączenia na południe i nad morzePołączenia na północ
Obsługiwane kierunki:Kosowo, Macedonia, Czarnogóra, GrecjaSaranda, Himara, Berat, Durres, Vlora, Gjirokastra i FierSzkodra, Kruja, Bajram Curri, Peshkopi
Lokalizacja:Centrum handlowe przy placu Zogu i ZiParking koło ronda z orłem, nazwa to Sheshi ShqiponjaParking na ulicy Dritan Hoxha, wcześniej niż parking autobusów na południe
Uwagi:

Dworzec w TiranieAutobusy na lotniskoPołudniowy wschód kraju
Obsługiwane kierunkiLOTNISKOElbasan, Pogradec, Korcza, Erseke, Leskovik
LokalizacjaCentrum miasta za operąFakulteti i Ekonomise, ulica Arben Broci
Uwagi

• rozkład jazdy wybranych, najważniejszych miast i miejscowości z Tirany w tabelkach poniżej:

Z Tirany do:GjirokastryBeratuHimare
Odjazdy05.00, 06.30, 08.00, 09.00, 12.00, 13.00, 14.30, 18.30, 20.30od 5.40 do 17.00 co 30 min.5.30, 13.00
Czas jazdyok 4 godziny ok 3 godziny ok 5 godzin
Cena1000 ALL (32 zł)400 ALL (12 zł)1000 ALL (32 zł)
Odległość225 km122 km230 km

Z Tirany do: VloryDurresSarandy
Odjazdyod 5.00 do 17.30 co 30 minutod 6.30 do 19.30 co 30 minut05.30, 07.30, 08.30, 09.45, 11.30, 12.30, 16.00, 22.00
Czas jazdy3 godz.0.5 godz.5 godz.
Cena500 ALL (15 zł)150 ALL (4,50 zł)1300 ALL (45 zł)
Odległość150 km36 km282 km

Z Tirany do: SzkodryBajram CurriPogradeca
Odjazdy7-17.30 co godzinę6-14.00 co godzinę06.30, 08.30, 09.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30
Czas jazdy2 godziny4 godziny2,5 godz.
Cena300 ALL (9 zł)1000 ALL (32 zł)450 ALL (15 zł)
Odległość93 km283 km125 km
Uwagikursy przez Kosowo

• jak sami widzicie, wygląda to wcale dobrze, jak na kraj, gdzie poruszanie się na własną rękę miało być trudne lub prawie niemożliwe. Być może było tak jakiś czas temu, lecz teraz Albania posiada bardzo sprawnie funkcjonujący system autobusowego transportu publicznego, i było mi się nim poruszać znacznie łatwiej niż po Rumunii, z której niedawno wróciłem;
  • autobusy oraz busy prezentują różny stopień zaawansowania technicznego. Przeważnie są to jakieś pojazdy sprowadzane z zachodniego demobilu, ale można zostać pozytywnie zaskoczonym. Wiele pojazdów poruszających się po Tiranie jako autobusy miejskie ma sprawną klimatyzację, natomiast chyba największe zaskoczenie przeżyłem, kiedy jechałem dwa lata temu z Sarandy do Gjirokastry wiekowym mercedesem, takim jak ze zdjęcia, który miał sprawną i efektywną klimę w środku;
  • bardzo rzadko bilety kupujemy w kasach. Właściwie to chyba nigdy mi się nie zdarzyło kupić coś takiego właśnie tam, płacimy pomocnikowi kierowcy, który zajmuje się na pokładzie pojazdu organizacją podróży oraz pobieraniem należności za przejazdy;
  • obsługa pojazdów jest bardzo miła i uprzejma, jeżeli będzie taka możliwość, zostaniemy wysadzeni maksymalnie blisko miejsca, gdzie potrzebujemy się udać. W Tiranie, gdy jechaliśmy ze Szkodry do Himary, pomocnik kiermana, sam mnie zapytał, gdzie jedziemy. Gdy odpowiedziałem, pozwolono nam wysiąść dokładnie naprzeciwko stacji autobusów na południe kraju. Ze wsiadaniem jest podobnie – można łapać busiki z ulicy, problem w tym, że trzeba wiedzieć gdzie i jak to robić:)
  • ceny za podróże po Albanii są bardzo rozsądnie skalkulowane. Na niewielkie odległości, nie będą stanowić żadnego obciażenia dla naszych kieszeni. Gdy będziemy jechać na drugi koniec kraju, maksymalna kwota, jaką zapłacimy to będzie jakieś 1300 leków, czyli około 40 zł. Nie jest źle, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że autobusy w Serbii są kosmicznie wręcz drogie, nie wspominając  o Chorwacji
  • komunikacja autobusowa w Albanii oraz poruszanie się po kraju na własną rekę nie jest żadnym szczególnym wyzwaniem. Cały nasz skomplikowany i misterny tygodniowy plan podróży udało się bez większych problemów zrealizować w całości. Jeżeli miałbym to jakoś porównywać, to komfort podróży jest zdecydowanie lepszy, niż ukraiński świat marszrutek. Przypomina bardziej to, co znamy z terenów byłej Jugosławii i śmiało sobie powinniście poradzić;
  • niestety, komunikacja w Albanii to tylko i wyłącznie autobusy oraz busy. Transport kolejowy w tym kraju właściwie w ogóle nie istnieje i nie wygląda na to, żeby jeszcze kiedykolwiek można było się przejechać po kraju pociągiem;
  • za to całkiem dobrze działa i istnieje albańska komunikacja miejska. Rzecz jasna w Tiranie jeżdżą miejskie autobusy, ale widzieliśmy je także we Vlorze i Beracie, oraz w Sarandzie. Ceny za przejazdy wynoszą zwykle 30 leków i bileciki kupujemy u konduktora w pojeździe;
  • szczegółowe rozkłady jazdy z innych miast i miejscowości, niż Tirana, znajdziecie w informacjach praktycznych na końcu wpisów z tych miejsc;
  • jeżeli nie uda nam się gdzieś dotrzeć autobusem, to w Albanii autostop funkcjonuje bardzo dobrze. Zwykle nie powinniśmy mieć problemów z ogarnięciem największych atrakcji turystycznych busikami, ale do mniejszych miejscowości, może się okazać, że dotrzemy tylko stopem. Albańczycy pod tym względem są bardzo pomocni i nikt nie zostawi Was na lodzie. Z relacji stopujących Polaków po kraju wynika, że nie czeka się dłużej niż 15 minut na okazję;
  • w wielu przewodnikach oraz w internecie, czytałem, że busiki i autobusy w Albanii na międzymiastowych liniach komunikacyjnych kursują bez rozkładu jazdy a wtedy, kiedy znajdą odpowiednią ilość pasażerów. W przypadku popularnych połączeń międzymiastowych jest to zupełna nieprawda. Te ciągi komunikacyjne realizowane są według regularnych i przestrzeganych rozkładów jazdy;
  • w przypadku lokalnych transferów między małymi miejscowościami lub z miast do wsi, wtedy rzeczywiście tak to może działać i musimy uzbroić się w cierpliwość lub próbować łapać stopa. My natrafiliśmy na ten sposób funkcjonowania połączeń autobusowych w Albanii dwa razy: jadąć z Gjirokastry do Sarandy – mały, prywatny busik czekał dwie godziny, na zebranie pasażerów oraz pojazd ze Szkodry do Shiroke także. Jednak jak już wspomniałem, jest to raczej margines niż standard i nie łudźmy się, że gdy się spóźnimy, autobus nadal będzie czekał;
  • na koniec nagroda dla wszystkich, którzy przebrnęli przez nasz wpis. Udało mi się odnaleźć internetowy rozkład jazdy. Nie bardzo mogłem uwierzyć, po beznadziejnym BalkanViator którego bazę informacji można włożyć do science-fiction, że podaje on prawdziwe dane. Sprawdziłem wyniki wyszukiwania w nim, z tym co, zebrałem w kwietniu i wszystko w zasadzie się zgadza. Wyszukiwarka wprawdzie jest po albańsku, ale dacie radę. Podaje także ceny oraz miejsca skąd wyruszają autobusy. Co najfajniejsze, potrafi także znaleźć połączenia z przesiadką. Wyszukiwarka albańskich połączeń autobusowychZ nią autobusy w Albanii przestaną już być żadną tajemnicą:)

Jeżeli podobał Ci się nasz poradnik komunikacja i transport w Albanii a chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia naszego bloga i  polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂