STYCZNIOWY WEEKEND W TEL AWIWIE, CZYLI ZIMOWY WYPAD W POSZUKIWANIU SŁOŃCA, MORZA I CIEPEŁKA

Weekend w Tel Awiwie
Styczniowy weekend w Tel Awiwie – okazja na odrobinę morza i słońca

Jakiś czas temu postanowiliśmy, że uciekniemy od naszej, polskiej zimy. Idealnym rozwiązaniem wydawał nam się styczniowy weekend w Tel Awiwie. W Izraelu nigdy wcześniej nie byliśmy. Bałkany zimą są także fajne, ale niekoniecznie będzie tam tak ciepło, jak na Bliskim Wschodzie.

W ten sposób narodził się nasz pomysł na weekend w Tel Awiwie. Konkretniej rzecz biorąc na trzy dni – wylot z Wrocławia w piątek a powrót w niedzielę po północy do Katowic. Plan trochę szalony, ale możliwy jak najbardziej do realizacji. Jakieś dwa miesiące wcześniej upolowaliśmy bilety i cała podróż zamknęła się w 220 złotych za osobę w obie strony. Jak na lot do Izraela, to cena rewelacja.

Sprawę wybitnie ułatwiał bezpośredni przelot relacji Wrocław – Tel Awiw. Nie bardzo chcemy w tej notatce opisywać po kolei, co robiliśmy, gdzie jedliśmy itp. Bardziej pragniemy się skupić, aby był to przewodnik o tym, jak zorganizować weekend w Tel Avivie czy szerzej krótki, weekendowy wyjazd do Izraela. Mamy nadzieję, że burza polityczna wkrótce ucichnie i będziemy mogli bez przeszkód, zwłaszcza zimą, uciec zarówno od chłodu i polityki. Zatem pewnego piątkowego poranka zjawiliśmy się na naszym wrocławskim lotnisku Strachowice. Bilet nas kosztował dokładnie 119 złotych, za bardzo daleki, jak na linie low cost, lot. Spędziliśmy deszczowy piątek oraz piękną sobotę w izraelskiej stolicy. Sam Tel Awiw pięknem nie poraża, natomiast ma coś fajnego w sobie. W niedzielę urządziliśmy sobie jednodniową wycieczkę do Jerozolimy, o czym także opowiemy w dalszej części notatki.

Nasze wrażenia, mimo zaskakującego brudu i ogromnej ilości śmieci na izraelskich ulicach, są i były jak najbardziej pozytywne. Na tyle na plus, że zdecydowaliśmy, że wrócimy nad Morze Czerwone do Ejlatu już w listopadzie oraz poznamy Izrael zdecydowanie lepiej, niż tylko weekend w Tel Awiwie. Tym bardziej że jednak jest to chyba najtańszy lotniczo cel podróży, który pozwoli uciec przed mrozem, śniegiem i zimnem a zaznać letnich temperatur w zimie. Jednym z moich niezapomnianych wrażeń nie tylko z tej podróży, ale z całego podróżniczego życia, był sobotni poranek na dachu hostelu w izraelskiej stolicy. TO był LETNI PORANEK. Czułem się jak u nas w gorącym lipcu. Jest to niesamowite wrażenie doznać czegoś takiego w środku naszej, kalendarzowej zimy. Tego początku dnia na dachu hostelu nie zapomnę nigdy. U nas takie poranki i taką ilość światła będziemy mieli dopiero latem:(

Tanie loty do Tel Awiwu i Izraela

Jedynym oraz najlepszym sposobem, aby udać się na weekend do Tel Awiwu, jest samolot. Przyznam szczerze, że na początku nie bardzo wierzyłem w trzydniowy wypad aż tak daleko. Na szczęście przeloty są tak ułożone, że wylatujemy rano a powrót mamy wieczorami. My wylecieliśmy o 7 rano z Wrocławia. Na miejscu lądowaliśmy o 12. Niestety, mielimy trochę pecha, bo trafiliśmy na prawdziwą ulewę. Przegląd lotów tanich linii do Tel Awiwu macie w tabelce:

Loty z Polski do Tel Awiwu

RelacjaWrocław-Tel AwiwPoznań-Tel AwiwKatowice-Tel AwiwWarszawa Chopina-Tel Awiw
LiniaRyanairRyanairWizzairWizzair

Cenyod 25 €od 25 €od 68 ILSod 74 ILS
Uwagiważny od 1.04.2018ważny od 1.04.2018ważny od 1.04.2018

Loty do Izraela – najważniejsze informacje:

• najlepszą cenę za przeloty uzyskamy kupując bilety jakieś dwa miesiące wcześniej lub podczas specjalnych akcji promocyjnych. Świetnym pomysłem jest członkostwo w Wizz Discount Club . Wtedy możemy upolować naprawdę fantastyczne ceny – bilet z Katowic do Tel Awiwu za 64 zł w jedną stronę nie jest wcale rzadkością;
  • najlepiej i najtaniej rezerwować bilety bezpośrednio na stronie przewoźnika. Nie róbcie tego za pomocą żadnych wyszukiwarek, ponieważ zwykle doliczają sobie za to jakąś prowizję. Strona WIZZAIR.COM oraz RYANAIR.COM to miejsce, gdzie przeglądniecie sobie ceny i zarezerwujecie bilety;
  • ceny są naprawdę bardzo okazyjne, a jeszcze taniej polecimy do Ejlatu. Nie jest niczym niespotykanym lot w obie strony nad Morze Czerwone za 100 zł w obie strony. My także zamierzamy z tych cen skorzystać i lecimy tam w listopadzie;
  • ceny są tak niskie, ponieważ połączenia są dotowane przez izraelski resort turystyki;

Lotnisko Ben Guriona w Tel Awiwie

Nasz weekend w Tel Awiwie i Izraelu rozpoczęliśmy od spotkania z lotniskiem Ben Guriona. Wszystkie samoloty, także tanich linii, lecące do Tel Awiwu, lądują właśnie w tym porcie lotniczym. Z wylotami low costów jest trochę inaczej, o czym za chwilę Wam opowiem. Lotnisko jest ogromne, bardzo nowoczesne i świetnie zorganizowane. Najważniejsze informacje:

• po przylocie tworzą się dość duże kolejki do kontroli paszportowej. Najlepiej wybrać, tę, która na oko się najszybciej posuwa do przodu. Jeżeli nie mamy podejrzanych pieczątek z krajów arabskich, to obejdzie się bez problemu i żadnych pytań. Otrzymujemy karteczkę, która jest naszym pozwoleniem na pobyt. Musimy ją zachować do czasu wyjazdu z Izraela;
  • dojazd z lotniska Ben Gurona do centrum miasta zapewniają kursujące co pół godziny pociągi. ROZKŁAD JAZDY możecie sobie sprawdzić pod linkiem. Izraelska kolej jest czysta, szybka i sprawna. Bilety kupimy albo w kasie, albo w automacie. Polskie karty płatnicze operatorów Visa i Mastercard przechodzą bez problemu. My płaciliśmy za przejazd relacji Tel Awiw Ben Gurion Airoprt – Tel Awiw HaHagana 13.50 szekli, czyli 13,5 zł;
  • WAŻNA INFORMACJA jest taka, że podczas szabatu tj od zachodu słońca w piątek do zachodu słońca w sobotę żadne pociągi nie kursują oraz komunikacja publiczna w Izraelu wtedy zamiera. My lądowaliśmy w piątek o 12, ale jeszcze się załapaliśmy na transport kolejowy do miasta. Jeżeli przylatujecie właśnie w ten dzień tygodnia, to koniecznie sprawdźcie sobie rozkłady. Wyjściem jest horrendalnie droga taksówka lub współdzielona taksówka, tzw. szerut.
  • kolejne ważne info dotyczy powrotu z Tel Awiwu do Polski. Z lotniska Ben Guriona samoloty tanich linii lotniczych odlatują z innego terminalu niż z tego, na który przylatujemy. Lądujemy na nowym terminalu 3, a wracamy do Polski z terminalu 1. Dojazd zapewnia wewnętrzny, bezpłatny autobus lotniskowy, tzw. shuttle bus, kursujący ze stacji kolejowej Ben Gurion Airoprt co 15 minut w godzinach działalności operacyjnej lotniska;
  • ten bieda terminal już tak dobrego wrażenia nie robi. Kolejki oczywiście gigantyczne, a w bieda hali do odprawy i nadania bagażu było duszno i gorąco nawet w styczniu. Zalecany czas przybycia to 3 godziny przed naszym wylotem i nie ma w tym przesady;
  • kontrola przy opuszczaniu Izraela może nieprzyzwyczajonych i odbywających ją pierwszy raz lekko zaskoczyć. Najpierw odbywamy krótką pogawędkę z pracownikiem lotniska. Przegląda nam paszport i w międzyczasie zadaje standardowe pytania: gdzie byliśmy, co robiliśmy, czy sami pakowaliśmy bagaż. Podejmuje także decyzję o tym, jaką kategorię bezpieczeństwa dostaliśmy. Jest ona na naklejce, którą dostaniemy na paszport;
  • tu zaczyna się właściwa zabawa: 2 z przodu kodu kreskowego oznacza OK, 5 i 6 (my dostaliśmy 5)  to szczegółowa kontrola bezpieczeństwa. Trwa to długo, jest niesłychanie upierdliwy i człowiek się denerwuje. Wszystko kończy się dobrze, ale dlatego warto być właśnie te zalecane wszędzie 3 godziny wcześniej przed odlotem;

Ceny i tani nocleg w Tel Awiwie

Planując weekend w Tel Awiwie, czytaliśmy i spodziewaliśmy się, że tanio nie będzie. No i tanio nie było, ale dało się przeżyć. Ceny w Izraelu znacznie odbiegają od polskich, a Tel Awiw razem z Ejlatem należy do najdroższych miejsc w całym kraju. Zatem jak zrobić, żeby w izraelskiej (według naszego MSZ, gdyż Izrael ma stolicę w Jerozolimie) stolicy nie zbankrutować? Przede wszystkim trzeba znaleźć tani nocleg w Tel Awiwie. Nie jest to łatwe zadanie i nam udało się najtańszy znaleźć w cenie 70 szekli (70 zł) za osobę w pokoju wieloosobowym we FLORENTINE HOSTEL. Szukającym taniego noclegu możemy to miejsce z czystym sercem polecić. Robił bardzo imprezowe wrażenie, ale da się w nim odpocząć, porządnie wyspać w cenie noclegu mamy śniadanie, co przy budżetowym wyjeździe ma niebagatelne znaczenie. Przykładowe ceny w sklepach i fast foodach w Tel Awiwie w tabelce. Możemy założyć, że przeliczamy je tak samo jak złotówki czyli 1 do 1.

ProduktCena
falafel w Jaffie25 ILS
barszcz ukraiński40 ILS
szkaszuka60 ILS

Jak widzicie, tanio nie jest. Dlatego akurat podczas tego wyjazdu wyjścia do restauracji odpadały. Radziliśmy sobie hostelowym śniadaniem, falafelem i jakoś dało radę:) Ceny w Tel Awiwie należą do najwyższych w kraju – ratunkiem może być udanie się na targ camel market, gdzie owoce oraz niektóre produkty kupimy w polskich cenach.

Jeżeli chodzi o pieniądze w Izraelu, to najwygodniej jest korzystać z bankomatów na miejscu i wypłacać gotówkę. Możemy izraelskie szekle kupić także przed wylotem w Polsce, ale kurs na pewno nie będzie korzystny. Dlatego zdecydowanie polecamy to pierwsze rozwiązanie. Bankomaty w Izraelu są bezproblemowe i działają bez kłopotów.

Tel Awiw mobilnie

• Wi-Fi w Izraelu i Tel Awiwie jest praktycznie wszędzie. W pociągach, autobusach Egged, na starej Jaffie, w knajpach, hostelach i restauracjach. Nie ma zatem wielkiego sensu kupno izraelskiej karty SIM;
  • Google maps oraz MAPS.ME są bardzo przydatne podczas poruszania się po mieście. Tel Awiw jest na tyle mały, że weekendowy wypad spokojnie się obejdzie bez poruszania się komunikacją miejską czy taksówkami;
  • do planowania podróży kolejowych polecam aplikację Israel Railways, a do wyszukiwania połączeń autobusowych Egged Bus. Obie stanowią komplet mobilnych informacji, bardzo przydatnych, jeżeli chcemy podrózować po Izraelu na własną rękę;

Weekend w Tel Awiwie – nasze wrażenia

Sam weekend w Tel Awiwie bardzo nam się podobał. Mimo że cały piątek padało, to już następnego dnia mieliśmy okazję zaznać w styczniu temperatur (+20 stopni), których u nas jeszcze długo nie będzie. Przypadły do gustu nam plaże, z których miasto słynie, piękne Morze Śródziemne, nowoczesne wieżowce, fantastyczny letni styczniowy poranek na dachu naszego hostelu, dzielnica obok której mieszkaliśmy czyli Stara Jafa. Natomiast sporym zaskoczeniem były śmieci, duża ilość migrantów na ulicach z krajów Czarnej Afryki oraz zabudowa miasta, która delikatnie rzecz ujmując, nie grzeszy urodą. Tel Awiw to ewidentnie nie jest Jerozolima, wielu turystów wogóle o miasta nawet nie zahacza, ale ma coś fajnego i chcemy tu jeszcze wrócić.

Rachunek z podróży

W tym wpisie po raz drugi zaprezentujemy Wam szczegółowy rachunek z naszej podróży, abyście sami mogli przekalkulować i mieć wyobrażenie, jaka jest całkowita suma kosztów takiej wyprawy. Koszty podaję w przeliczeniu na 1 osobę. Wyjazd miał miejsce w dniach 5-7 stycznia 2018 roku.

Wydatki naKosztyWydatki naKoszty
Loty wizzair i ryanair220 złBilety na pociąg i autobus do Jerozolimy58 ILS
Noclegi150 ILSPamiątki20 ILS
Jedzenie100 ILSPociąg z Katowic do Wrocławia 30 zł
Pocztówki do Polski50 ILSSUMA640 zł

Zdjęcia z weekendu w Tel Awiwie (KLIK)

Jeżeli podobał Ci się ten wpis oraz Tel Awiw i chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do wsparcia naszego serwisu: udostępnienia tego wpisu i polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂