Atrakcje Czarnogóry – kolej w chmurach – linia kolejowa Belgrad – Bar

Facebooktwittergoogle_plus
Linia kolejowa z Belgradu do Baru
Linia kolejowa z Belgradu do Baru jesienią 2007

 

290px-pruga_beograd-bar
Mapa trasy

Linia kolejowa Belgrad – Bar: dla mnie, jako pasjonata kolei, wyjątkową atrakcją tego małego kraju jest jedna z najpiękniejszych linii kolejowych na świecie, a być może i najładniejsza w Europie – linia kolejowa Belgrad – Bar. Linia ta jest majstersztykiem i cudem inżynierii technicznej. Jej droga wiedzie przez 254 tunele oraz 435 mostów i wiaduktów.

Trasę Belgrad – Bar miałem przyjemność pokonywać wielokrotnie od 2007 roku i za każdym razem jest to niesamowite przeżycie. Stacja początkowa znajduje się na wybrzeżu Adriatyku w Barze, gdzie jest największy port morski tego kraju. Stacyjka jest bardzo malowniczo położona, niemalże w sąsiedztwie wysokiej góry. Legenda mówi, że gdy marszałek Tito, legendarny przywódca i założyciel byłej Jugosławii, zwrócił się do francuskich czy szwajcarskich inżynierów w sprawie budowy, ci stwierdzili, że jest to niemożliwe. To, co okazało się dla nich nierealne, zrealizowali jugosłowiańscy koledzy i zapewniam, że przyprawia to o zawrót głowy. Kanion rzeki Mala Rijeka pokonuje się najdłuższym na trasie mostem, mierzącym 499 m długości i 200 m wysokości. Jest on najwyższym na świecie wiaduktem kolejowym. Pociąg wjeżdża na ten kanion z impetem. Zapraszam w wirtualną podróż:

Podziwiając piękne widoki docieramy do pierwszej stacji – Sutomore. Ponieważ jest to szczyt sezonu, jest bardzo wielu podróżnych:

Następnie zmierzamy w kierunku Virpazaru i Jeziora Szkoderskiego. Podziwiamy fantastyczne widoki na Jezioro Szkoderskie, które o tej porze roku wygląda pięknie. Podczas budowy pojawił się pewien problem – nie wiedziano jak wytyczyć trasę przez zbiornik wodny. Postanowiono… usypać wielką groblę i na niej poprowadzono tory:

Osobliwy to pomysł, no ale 🙂 Za Jeziorem Szkoderskim, po ok. godzinie jazdy, docieramy do Podgoricy, która, jak uznaliśmy, jest specyficznej urody – kto by pomyślał, że tak wygląda stacja w stolicy kraju?

Tutaj mamy mijankę z nocnym pociągiem pospiesznym z Belgradu, który przewozi autokuszetki, czyli wagony-platformy do przewozu samochodów:

Następnie opuszczamy stolicę i od Podgoricy w górę rozpoczyna się najciekawszy i najpiękniejszy odcinek podróży. Lokomotywa razem z wagonami stopniowo wznosi się w górę, wzdłuż fantastycznego kanionu rzeki Moraca. W pewnym momencie tory wiją się od tunelu do tunelu nad ogromnymi przepaściami.

Dojeżdżamy do stacji Lutovo gdzie sama stacje i perony robią ogromne wrażenie. Kontynuujemy dalej jazdę w kierunku granicy z Serbią, do Bijelo Polje czyli Białego Pola. Nazwa wzięła się stąd, że nad punktem granicznym wznosi się góra, na której nawet w czerwcu jest pole białego śniegu. Tutaj fragment przepaści oraz perspektywy jak bardzo wysoko w górach suniemy po szynach. Ciężko mi nawet uwierzyć oraz wyobrazić sobie jak zbudowano tu tory oraz jak transportowano tu materiał. Następnie zbliżamy się do mostu na rzece Mala Rijeka. Jest to najwyższy wiadukt kolejowy jaki kiedykolwiek zbudowano na świecie.Przejazd przez ten wiadukt za pierwszym razem był zaskakujący, gdyż pociąg wjeżdża na niego z pełnym impetem. Potem linia kolejowa Belgrad – Bar zmierza w kierunku Serbii i docieramy do granicy w Bijelo Polje. Kontrola celno – paszportowa ma miejsce w pociągu.

Widoki w Serbii też są fantastyczne. Linia biegnie po górach aż do Valjeva. Niestety tutejszy odcinek jest w fatalnym stanie technicznym, więc prędkość też nie za wysoka. Trasa tutaj nie ma już tak fantastycznego przebiegu jak na terenie Montenegro, ale i tak ciężko wysiedzieć w przedziale – można stać 6-7 godzin od Baru i podziwiać widoki:

Nasza podróż niestety dobiega końca w Belgradzie. Stamtąd już pozostaje nam niestety powrót do Polski. Trasa Belgrad – Bar zawsze robi na mnie niesamowite wrażenie. I chyba zawsze już tak będzie.

 

Zapraszam także do innych wpisów z Czarnogóry:

oraz do polubienia naszego fanpagea na facebooku – dziękujemy:)

 Linia kolejowa Belgrad – Bar galeria:

 

Sami musicie zobaczyć jak wygląda linia kolejowa z Belgradu do Baru !!

Facebooktwittergoogle_plus