Marcin Albania, Bałkany

KORCZA — PRZYGRANICZNA I CIEKAWA MIEJSCOWOŚĆ PRZY GRANICY MACEDONII I ALBANII

Korcza - słynna katedra w Korczy
Korcza – słynna katedra w Korczy

Podczas pobytu w Ochrydzie udało mi się namówić jednego z naszej ekipy na wypad za granicę macedońską do Albanii, o czym było w poprzednim wpisie. Postanowiliśmy udać się przez Pogradec do miasta Korcza – najbliższego dużego ośrodka miejskiego. Po przybyciu  udało nam się znaleźć furgon (po albańsku bus).

Nawet nie było z tym wielkiego kłopotu –

Urokliwe centrum Pogradeca - stąd są busiki do Korczy i Tushemishtu
Urokliwe centrum Pogradeca – stąd są busiki do Korczy i Tushemishtu

po prostu pojazd sam nas znalazł: kierowca krążył wokół placyku i przez otwarte drzwi na zmianę z pomocnikiem krzyczał: Korce, Korce. W środku nie było już za bardzo miejsca – auto miało tak maksymalnie z 10 siedzeń, ale dla mnie znalazło się na desce położonej na podłodze, a dla Bartka na jakimś plastikowym mini krzesełku. Zresztą zaraz po opuszczeniu Pogradeca sporo osób wysiadło. Cena za przejazd to 200 leków ( ok 6 zł ). Po drodze mogliśmy podziwiać fantastyczne krajobrazy – mijaliśmy nawet wodospad przy drodze i przedzieraliśmy się przez  góry. Widzieliśmy także malowniczą dolinę rzeki i pola kukurydzy.

Sama Korcza jest położona ok. 40 km od granicy z Macedonią i ok. 180 km od Tirany. My przybyliśmy po godzinie jazdy. Wysiedliśmy koło jakiegoś ronda. Niestety w całej Albanii w zasadzie nie ma czegoś takiego jak dworce autobusowe – po prostu są miejsca postoju, znane lokalnej ludności.

Centrum jest dużo ładniejsze niż w Pogradecu. Najważniejszym zabytkiem jest wybudowana w 1992 roku katedra Zmartwychstania Pańskiego. Jest także deptak oraz informacja turystyczna, gdzie kupiliśmy pocztówki.

Wybraliśmy pieniądze z bankomatu, obeszliśmy centrum i następnie udaliśmy się coś zjeść. Oczywiście chcieliśmy coś lokalnego. Zaskoczyło nas to, że za każdym razem obsługa zakłada do stołu nowy papierowy obrus – fajny zwyczaj.

Jedzenie było dobre a ceny baaardzo przystępne – filet z kurczaka z grilla plus piwo plus sałatka = 600 leków, czyli ok. 18 zł. Następnie udaliśmy się dalej pospacerować. Trafiliśmy na kilka zabytkowych domów, a także na coś w rodzaju Rynku, który Korcza ma cały w rekonstrukcji i odnowie. W międzyczasie zbierały się potężne chmury i spodziewaliśmy się lada moment deszczu. Byliśmy niemal sensacją na Starówce – sporo osób się za nami oglądało i zagadywało. Także doczepił się do nas jakiś niegroźny świr.

Powoli zacząłem się obawiać o nasz powrót. Wprawdzie widzieliśmy po drodze miejsca postojów i nawet były tam autobusy z napisem: ” Tirane „, ale nie było niczego z napisem ” Pogradec „. Było już blisko 16 czy 17, a przewodnik Bezdroży twierdził, że komunikacja publiczna na większości kierunków funkcjonuje tylko do wczesnych godzin popołudniowych. Na szczęście pojazd sam nas zgarnął po drodze. Kierowca, tak jak przed południem, krążył i ogłaszał dokąd jedzie. Z nami w środku wykonał jeszcze trzy rundki, postał potem jakieś 10 minut i wyruszyliśmy w kierunku Macedonii.

Sama Korcza nie posiada jakiś rewelacyjnych zabytków, nie jest tak piękna jak Berat czy Gjikostra, ale będąc w Ochrydzie jest jedynym sensownym miejscem, które można zobaczyć w ciągu dnia. My bardzo przyjemnie tam spędziliśmy dzień zaznając albańskiego klimatu.

Korcza – informacje praktyczne

• jak dojechać do Korczy? Do miasta Korcza nie kursują pociągi, dostać możemy się mini busami oraz wiekowymi autobusami. Jest sporo bankomatów, informacja turystyczna, a także hotele. Przewodniki bardzo polecają aby udać się w całodzienną podróż z Korczy do Sarandy. Jest jeden pojazd dziennie, ale widoki są, według relacji internetowych ,fantastyczne. Orientacyjne trasy i połączenia przedstawiam w tabeli:
Z Korczy do: PogradecaTiranySarandyVoskopoje
Godzinyco 30 min - 1 godz do ok 16-17co ok 1 godzok 6.00ok 7.30, 10.00, 13.00, 15.00
Cena200 ALL (ok 6 zł )800- 100 ALL (ok 24-30 zł)1200 - 1500 ALL (ok 36 - 45 zł)200 - 400 ALL (ok 6 - 12 zł)
Czas jazdyok 1 godz.ok 4 godz.ok 8-9 godz.ok 1 - 1,5 godz.
UwagiBusy nieoznaczone1 muzealny autobus dziennie
  • Główne miejsce postoju komunikacji znajduje się przy Rr. Midhi Kostani. Należy jednak zapytać się zawsze w informacji turystycznej – bardzo miła obsługa i chętna do pomocy.

Jeżeli podobał Ci się ten wpis i chciałbyś więcej informacji, zdjęć oraz filmów zapraszamy do polubienia NASZEGO FEJSBOOKA. Dziękujemy 🙂 🙂 🙂